لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

کمپاین واکسین پولیو در سراسر افغانستان آغاز شد


وزارت صحت عامهء افغانستان امروز یکشنبه کمپاین سراسری واکسین پولیو را در کابل و تمام ولایات این کشور آغاز کرد.

وزارت صحت عامه افغانستان ازملا امامان مساجد، قوماندان امنیه، استادان مکاتب و خانواده ها خواسته تا کارکنان صحی را جهت تطبیق برنامه واکسین پولیو همکاری نمایند.

این وزارت به روز یکشنبه برنامهء واکسین پولیو را به گونه رسمی همزمان در کابل و تمام ولایات افغانستان آغاز کرد.

داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه در یک نشست خبری در کابل گفت که در این کمپاین بیش از هشت ملیون طفل زیر سن پنج سال واکسین می شوند:

« امروز ما در سرتاسر افغانستان برنامه سه روزه کمپاین ملی محو ویروس فلج اطفال را آغاز می نمایم، این برنامه بتاریخ اول، دوم و سوم ثور در تمام کشور براه اندخته می شود. در این برنامه تمام اطفال افغانستان در مرکز ولایات و روستا ها دختر و پسر بین سن نوزاد الی پنج ساله گی واکسین می شوند، این واکسین برای وقایه و پیشگیری مرض فلج اطفال تاثیر اساسی و مهم دارد.»

وزیر صحت اضافه نمود که کمپاین واکسین پولیو در افغانستان همه ساله در چهار دوره تطبیق می گردد که دو دور آن در فصل بهار و دو دور دیگر آن در فصل خزان می باشد.

هر چند مسوولان این وزارت می گویند که این کمپاین همه ساله در سراسر افغانستان عملی می گردد، اما به اساس گزارش ها در بسیاری از مناطق دور دست کشور برخی از خانواده ها به دلایل مختلف حاضر نیستند تا اطفال شان را واکسین نمایند.

در همین حال برخی از عالمان دین می گویند که برخی از خانواده ها به دلیل پایین بودن سطح آگاهی شان نمی گذارند که این واکسین برای کودکان شان تطبیق گردد.

اما این عالمان هم می گویند که باید ملا امامان مساجد در قریه جات و استادان در مکاتب جهت آگاهی مردم و اطفال در این خصوص تبلیغ نمایند.

مولوی حبیب الله در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

« از این لحاظ تشویق علما بسوی صحتمندی و همچو مسایل صحی از اساسی ترین مساله ایست که علما می توانند نقش اساسی و محوری را داشته باشند، شاید هم یک بخش این قضیه بدبینی که نسبت به مسایل خارجی دارند وابسته باشد، عامل دیگر آن عدم آگهی است که آنها خود آگهی از منفعت این کمپاین را ندارند.»

مسوولان وزارت صحت عامه می گویند که بیماری فلج اطفال نسبت به سال های گذشته در افغانستان کاهش یافته است.

به اساس ارقام ارایه شده از سوی این وزارت، هشتاد واقعه پولیو در سال 2011 میلادی سی و هفت واقعه در سال 2012 و در سه ماه اول سال 2013 دو واقعه مثبت دراین وزارت ثبت شده است.

به گفته وزارت صحت عامه، افغانستان، پاکستان و نایجیریا از جمله کشور های اند که هنوز هم ویروس فلج اطفال در آنها دیده می شود.
XS
SM
MD
LG