لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

. . . هر روز روز زمین است!


دوم ثور مطابق ۲۲ اپریل که در واقع روز اعتدال بهاری است، روز جهانی زمین نام گذاری شده است.
در کشورهای مختلف جهان در این روز برای گرامیداشت از کرهء زمین، فعالیت های انجام داده می شود.

در این روز برای خانهء مشترک مان زمین چی می توان کرد؟

به عقیدهء دانشمندان محیط زیست، با توجه به چند نکتهء ساده در محیط خانه و خارج از آن می توان با سایرافراد زمین پیوست و از روز زمین تجلیل کرد.

درخانه درجه یخچال را کمتر کرد، موقع شستن ظروف جریان آب را باز نگذاشت. از ظروف قابل شستشو و قاشق و پنجۀ های فلزی استفاده کرد. از گیلاس های شیشه یی استفاده نموده، به جای استفاده از خریطۀ های پلاستیکی اجناس را با سبد و یا خریطه های تکه یی حمل کرد.

هنگام کالا شویی به جای آب جوش، لباس ها را با آب گرم شسته و برای آب کش کردن از آب سرد استفاده کرد. برای خشک شدن لباس ها را به طناب آویخت و تا حد امکان از ماشین خشک کن استفاده نکرد.

در حمام و تشناب هنگام شستن دندان ها جریان آب را بست.
هنگام شستن بدن یا موی ها، شاور را باز نگذاشت و از شاورهای پرفشار و کم مصرف استفاده کرد.

در اتاق نشیمن چراغ های اضافی را خاموش کرد.
در هوای سرد لباس گرم تر پوشید، درجهء بخاری ها را کمتر کرد به جای استفاده از ایرکاندیشن، لباس نازک تر پوشید.

جارو را مرطوب کرده، آهسته جارو کرد و در صورت امکان از جاروی برقی استفاده کرد.

در حویلی، برگ ها و سبزه درو شده را زیر خاک کرد، تا به کود تبدیل شوند. از ادویهء میکروب کش غیر زهری استفاده نمود. فقط به مقدار لازم کود به باغچه داد، چمن ها را صبح وقت آبیاری کرد و .... درخت کاشت.

در خارج از خانه، موتر و وسایط نقلیه را با سرعت مجاز رانید، هنگام تیل انداختن مراقب بود که تیل سرریزه نکند. فلترهای هوا و مبلایل موتر به موقع تعویض کرد.

در محل کار، تا حد امکان مطالب و اسناد را از طریق کمپیوتر مطالعه و یا تکثیر کرده، از چاپ آن ها اجتناب کرد و از پاکت های مراسلات، مکاتیب و کاغذ باطله، مجدداً استفاده کرد.

در مکتب، کار خانگی و سوالات امتحان تان را روی هردو طرف کاغذ و یا روی کاغذهای باطله نوشت. تا حد امکان به استفادۀ مجدد مواد کمک کرد.

زمین، تنها خانهء ماست. در آن زاده می شویم و در آن می میریم. زمین پناهگاه ماست. زمین با همه نعمت های پیدا و ناپیدایش، برای ماست. در زمین پاک، پاک زیست کنیم. خداوند پاکیزه گان را دوست دارد. زمین، امانت خداست. آن را سبز بداریم؛ همان گونه که بود؛ آن را پاک بداریم، همان گونه که بود.

باید به خاطر داشت . . . هر روز روز زمین است!
XS
SM
MD
LG