لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

یک کنفرانس بین المللی در قزاقستان برگزار می شود


قراراست یک کنفرانس بین المللی بنام قلب آسیا، روز پنجشنبه و جمعه در شهر الماتی قزاقستان، برگزار شود.
کنفرانس 26 ماه اپریل در شهر الماتی قزاقستان بنام قلب آسیا، به عنوان بخشی از پروسه استانبول است که این سومین اجلاس آن به سطح وزاری خارجه می باشد.

اما مقامات کشور های شامل در پروسه استانبول علاوه بر اجلاس وزرای خارجه، 4 جلسهء دیگر را نیز برگزار کرده که اجلاس پنجم آن یک روز پیش از ملاقات وزاری خارجه در بیست و پنجم اپریل در شهر الماتی برگزار می شود.

قراراست زلمی رسول وزیر امور خارجه افغانستان نیز در اجلاس الماتی اشتراک کند.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل در مورد اشتراک هیات افغانی در کنفرانس قلب آسیا به خبرنگاران معلومات داد.
موسی زی در مورد اهداف این اجلاس گفت:
«پروسه استانبول یک پروسیه سیاسی است. هدف مهم آن این است که ما چگونه می توانیم در منطقهء قلب آسیا که افغانستان در مرکز آن قرار دارد، فضای اعتماد را تامین نمایم و چگونه می توانیم همکاری عملی میان آنها را توسعه و تقویت کنیم. روی همین دلیل است که ما در این پروسه برای اولین بار تدابیر مشخص اعتماد سازی را شامل کردیم.»

به گفتهء سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، در این پروسه اعتماد سازی، تدابیر برای مبارزه با تروریزم را افغانستان، ترکیه و امارات متحدهء عربی، تدابیر برای ایجاد فرصت های تجارتی و سرمایه گذاری را هند، تدابیر برای آموزش را ایران و تدابیر برای مبارزه با مواد مخدر را روسیه و آذربایجان رهبری خواهند کرد. دیگر کشور های منطقه نیز در بخش های دیگر آن سهیم اند.

پروسه استانبول حدود 18 ما قبل به هدف تقویت همکاری های اقتصادی و امنیتی در منطقه، آغاز شد. مقامات افغان می گویند، پروسه استانبول در زمینه همکاری های منطقوی دست آورد های خوبی داشته است.

در این اجلاس ویلیم جی برنز معاون وزیر خارجه امریکا و دیوید پیرس معاون نماینده خاص رییس جمهور بارک اوباما برای افغانستان و پاکستان، اشتراک خواهند کرد.

در این مورد در صفحه انترنتی وزارت خارجه امریکا گفته شده است که ویلیم برنز در جریان جلسه الماتی با مقامات افغان و قزاقستان و نماینده های چندین کشور دیگر نیز ملاقات خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG