لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

ناتو: تامین ثبات در افغانستان به همکاری مثبت همسایه ها نیاز دارد


اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو می گوید، برای تامین امن و تحکیم ثبات در افغانستان به همکاری مثبت همسایه های آن کشور نیاز است.

سرمنشی پیمان ناتو قبل از آغاز اجلاس وزرای خارجهء کشورهای عضو آن پیمان، در یک کنفرانس خبری در بروکسل به خبرنگاران گفت:
»
این اجلاس یک فرصت خوب برای آنست تا در مورد نقش این سازمان در افغانستان بعد از سال 2014 صحبت شود«.

اندرس فوگ راسموسن با تاکید بر اینکه منازعه در افغانستان از طریق نظامی قابل حل نبوده و برای تامین صلح و ثبات در این کشور همهء اطراف درگیر باید بطور مثبت همکاری کنند، گفت:
»
با درنظرداشت مذاکرات سه جانبه بین افغانستان، پاکستان و ایالات متحدهء امریکا، من از تلاش به خاطر فراهم سازی زمینه ها برای پروسهء سیاسی ستایش می کنم. این واضحست که ما تحکیم صلح و ثبات دایمی را در افغانستان می خواهیم و به شمول پاکستان به همکاری مثبت همسایه های افغانستان نیاز داریم. من آرزو مندم گفتگو های سه جانبه بتواند زمینه را برای پروسهء سیاسی و همچو همکاری ها فراهم سازد.»

اندرس فوگ راسموسن در مورد اینکه آیا رهبران طالبان به پروسهء صلح متمایل اند یا خیر؟ گفت، وی نمی تواند بگوید نیت رهبران طالب چی بوده و آن ها چی می خواهند، اما وی از همهء تلاش های ستایش می کند که هدف آن یافتن یک راه حل سیاسی برای منازعهء افغانستان است.

سرمنشی پیمان ناتو با اظهار اینکه در کنارتلاش های صلح، لازم است تا فشار بر طالبان نیز افزایش یابد، گفت:
»
طوریکه من بار ها گفتم، من تا هنوز به این باورم که به خاطر فراهم ساختن زمینه برای پروسهء سیاسی، بهترین انتخاب آنست که فشار نظامی ادامه یابد، تا دشمنان افغانستان کاملاٌ درک کنند که برای پیروزی در میدان جنگ هیچ چانسی ندارند. با درنظرداشت این نکته من با دستاورد های اخیرنیروهای امنیتی افغانستان، تشویق شده ام.»

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو با ابراز امیدواری در مورد اینکه اشتراک کننده گان اجلاس وزرای خارجهء کشور های عضو ناتو تمویل مالی نیروهای امنیتی افغانستان را تایید کنند، گفت:
« من امیدوارم، تلاش های ما که هدف آن تمویل نیرو های امنیتی افغان پس از سال 2014 میلادی بطور لازم آنست، در این اجلاس از سوی وزرای خارجه کشور های عضو ناتو مورد تایید قرار گیرد.»

به گفته راسموسن، در این اجلاس روی صندوق خریداری هلیکوپتر برای افغانستان با روسیه بحث خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرده است، که آنها با آغاز مرحله دوم این صندوق موافقه کنند و ماموریت آموزش متخصصان هلیکوپترهای افغانستان گسترش یابد.
این صندوق که سه سال قبل تاسیس شده است، توسط ناتو تمویل مالی شده، روسیه در بخش آموزش متخصصان هلیکوپترهای افغانستان و بخش تخنیکی آن همکاری می کند.

اندرس فوگ راسموسن یکبار دیگر تاکید کرده است، که برای موفقیت پروسهء مصالحه و صلح در افغانستان برخی شرط ها نیز باید عملی شود.

وی گفت، رهبری این پروسه را باید حکومت افغانستان به عهده داشته، طالبان و سایر گروه ها باید در آن اشتراک کرده، حقوق بشری به شمول حقوق زنان و قانون اساسی افغانستان را احترام و روابط شان را با گروه های تروریستی قطع کنند.

این شرایط تااکنون از جانب مخالفین مسلح به طور رسمی پذیرفته نشده است. آنها همواره گفته اند، با حکومت افغانستان مذاکرات صلح را انجام نمی دهند.

اجلاس وزرای خارجهء کشور های عضو ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم امروز آغاز شد. در این اجلاس روی پایان نقش رزمی آن سازمان در افغانستان، خروج نیرو های ناتو از آن کشور، سپردن مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان و نقش ناتو بعد سال 2014 در افغانستان، بحث می شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG