لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

سومین دور ادامهء پروسهء استانبول در مورد افغانستان در الماتی برگزار شد


ویلیام برنز معاون وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا و یان کوبیش نمایندهء خاص سازمان ملل در افغانستان
ویلیام برنز معاون وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا و یان کوبیش نمایندهء خاص سازمان ملل در افغانستان
در اجلاس وزرا که امروز تحت نام ادامهء پروسهء استانبول در مورد افغانستان، در شهر الماتی آغاز شد، در مورد همکاری در بخش های مبارزه با تروریزم و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، اعمار تاسیسات زیربنایی خط آهن و تقویت خطوط ترانسپورتی، توسعهء تجارت منطقوی، مقابله با حالات اضطراری و همکاری های منطقوی در عرصه های ساینس، تعلیم و تربیه صحبت می شود.

نور سلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان که کشورش از سومین دور ادامهء پروسهء استانبول در مورد افغانستان میزبانی می کند، با تاکید بر این نکته که آسیای میانه در شمولیت افغانستان به همکاری های اقتصادی می تواند، نقش مهم داشته باشد، هنگام گشایش این اجلاس گفت:
«عنصر اساسی حمایت بین المللی، احیای اقتصادی افغانستان است و برای توسعهء همکاری های اقتصادی و یکجا ساختن افغانستان با آن لازم است، تلاش های بیشتر صورت گیرد.»

نور سلطان نظربایف گفته است، قزاقستان از اتحاد منطقوی حمایت کرده، در بوجود آوردن زیربنا های ترانسپورتی در این منطقه سرمایه گذاری فعال می کند.

به گفتهء نور سلطان نظربایف، تمدید خط آهن در داخل و اطراف افغانستان، برای وصل کردن کشور های منطقه اهمیت حیاتی داشته، شرط اول همکاری های منطقوی را تشکیل می دهد.

نور سلطان نظربایف می گوید، قزاقستان در عرصه های آموزش عامه، مواد خوراکی و سوخت، مساعدت های بشری، استخراج منابع معدنی و اعزام متخصصان آن کشور با افغانستان کمک خواهد کرد.

ایگور مورگولوف معاون وزیر خارجهء روسیه در این اجلاس گفت، بزودی افغانستان با دشواری های تازهء مواجه خواهد شد. وی با اشاره به خروج نیرو های رزمی ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا از افغانستان در سال 2014 میلادی و انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور گفته است:
«برای ما کاملاً واضحیست که در یک مدت زمان کوتاه، دشواری های تازه و آزمون های تازه یی در افغانستان آشکار خواهد شد.»

اما ویلیام برنز معاون وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا در این اجلاس با تاکید براینکه برای تامین ثبات پایدار، افغانستان به انتقال موفقانهء قدرت سیاسی نیاز دارد، گفت:
«انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید به زنده گی صلح آمیز در آن کشور مساعدت کند.»

ویلیام برنز ابراز امیدواری کرده است که انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان عنصر اساسی اتحاد، تامین مصالحه و تحکیم صلح در این منطقه باشد.

به گفتهء ویلیام برنز، اگر طالبان این فرصت را از دست دهند، فرصت دستیابی به مشروعیت و امکان اشتراک در پروسهء سیاسی افغانستان را از دست داده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG