لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

حامد کرزی از CIA خواست تا به کمک های نقدی اش ادامه دهد


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور کرزی از رییس ادارهء استخبارات امریکا خواسته تا به کمک های شان با ریاست جمهوری افغانستان ادامه بدهند.

حامد کرزی دیروز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، کمک های این اداره با افغانستان از زمان ایجاد ادارهء مُوقَت در این کشور ادامه دارد.

رییس جمهور کرزی هنوز حاضر نیست افشا کند که ادارهء استخبارات امریکا ماهانه چی مقدار پول به ریاست جمهوری افغانستان می دهد.

اما حامد کرزی اعتراف می کند که رییس این اداره برایش اطمینان داده که کمک های شان با ریاست جمهوری ادامه خواهد یافت.

آقای کرزی دیروز شنبه در یک نشست خبری در کابل در مورد سرازیر شدن میلیون ها دالر پول ادارهء استخبارات امریکا به ریاست جمهوری افغانستان و صحبت اش با رییس این اداره معلومات داد.

« رییس ادارهء استخبارات امریکا را صبح امروز فراخواندم و برایش گفتم که بخاطر گزارش های مطبوعات این پول ها را قطع نکنند. ما به این پول ها سخت ضرورت داریم و پرداخت این پول ها باید ادامه یابد. او وعده کرد که این پول ها را قطع نمی کنند. این پول ها کار ما را در بسیاری موارد آسان ساخته است.»

رییس جمهور افغانستان همچنان با صراحت گفت که از زمان ایجاد ادارهء موقت در افغانستان به این سو، ادارهء استخبارات امریکا به ریاست جمهوری افغانستان پول می دهد.

به گفتهء آقای کرزی، این پول ها از طریق دفتر شورای امنیت ملی ریاست جمهوری مصرف می شوند.

اما شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان مخالف این اقدام اند و می گویند این پول ها باید از طریق مراجع مسوول مصرف شوند نه ریاست جمهوری.

شکریه بارکزی، یکی از این وکیلان:

« سالانه برای دفتر ریاست جمهوری افغانستان در بودیجهء ملی بیش از سی و پنج میلیون دالر اختصاص داده می شود. سوالی در اذهان مردم پیدا می شود که این سی و پنج میلیون دالر را اینها در کجا و به کدام هدف مصرف می کنند.»

برای نخستین بار، روزنامهء نیویارک تایمز گزارش داد که در بیش از ده سال گذشته سی، آی، ای میلیون ها دالر به دفتر رییس جمهور کرزی داده است.

حامد کرزی می گوید، بخشی از این پول ها در اختیار بعضی "بزرگان سیاسی" قرار گرفته و از بخش دیگر آن در تداوی مرایضان، ایجاد لیله ها و فراهم آوری زمینهء تحصیل برای محصلان افغان در بیرون از کشور استفاده شده است.

آقای کرزی گزارش هایی را رد کرد که گویا ادارهء استخبارات انگلستان نیز به ریاست جمهوری افغانستان پول داده است.

پیش از این ایران هم به دفتر رییس جمهور کرزی پول می داد.

اما به گفتهء حامد کرزی، پس از آنکه دو سال پیش مذاکرات امریکا و افغانستان در مورد امضای موافقتنامهء همکاری های ستراتیژیک دراز مدت آغاز شد، ایران دیگر به ریاست جمهوری افغانستان پول نداد.
XS
SM
MD
LG