لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

نی: خشونت در برابر خبرنگاران افزایش یافته است


صدیق الله توحیدی مسوول دیده بان موسسه حمایت کننده رسانه های آزاد یا «نی» در افغانستان
صدیق الله توحیدی مسوول دیده بان موسسه حمایت کننده رسانه های آزاد یا «نی» در افغانستان
ادارهء حمایت از رسانه های آزاد افغانستان یا «نی» می گوید که در چهار ماه گذشته میلادی خشونت ها در برابر خبرنگاران نسبت به زمان مشابه سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

مسوولان دفاع از حقوق خبرنگاران در افغانستان از حکومت این کشور می خواهند تا برای تامین امنیت جان خبرنگاران تلاش نماید.

صدیق الله توحیدی مسوول دیده بان موسسه حمایت کننده رسانه های آزاد به روز یکشنبه در یک نشستی که به مناسبت روز جهانی مطبوعات تدویر شده بود، گفت که در چهار ماه گذشته میلادی خشونت در برابر خبرنگاران افزایش چشمگیر داشته است.

به گفته آقای توحیدی در این مدت 40 مورد خشونت در برابر خبرنگاران را ثبت کرده اند که این رقم دو برابر افزایش را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می دهد:

« از اول سال 2013 میلادی تا کنون 40 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است که به صورت اوسط در هر سه روز ما شاهد یک واقعه خشونت بار در برابر خبرنگاران بودیم، این رقم در سال گذشته میلادی 20 مورد بود که افزایش صد درصد را از اول سال میلادی تا ماه می اکنون نشان می دهد که این نشان دهنده آنست که با وجود حمایت های لازم قانون خبرنگاران و گزارشگران با مشکلات جدی مواجعه هستند.»

آقای توحیدی گفت که بیشتر این خشونت ها بر خبرنگاران از سوی مسوولان حکومتی و زورمندان صورت گرفته است.

در همین حال عبدالحمید مبارز رییس انجمن خبرنگاران افغانستان نیز امنیت جانی خبرنگاران را در بیشتر مناطق کشور به خصوص محلات نا امن نگران کننده خواند.

وی از حکومت افغانستان خواست تا عاملین خشونت علیه خبرنگاران را شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار بدهد:
« چیزی که باعث نگرانی ماست و ما آنرا شدیداً محکوم می کنیم اینست که بدون پرسان نکردن وقایع که خبرنگاران به آن دچار می شوند هیچ کس محاکمه نشده، هیچ کس جزا ندیده و تا حال ما ندیدیم کس که خبرنگار را لت و کوب کرده باشد جزا دیده باشد.»

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که در سال های گذشته همواره برای ایجاد سهولت ها به خبرنگاران تلاش کرده است.

مبارز راشدی معین این وزارت در مراسمی که از سوی ادارهء حمایت از خبرنگاران آزاد برگزار شده بود، گفت که طی چند سال گذشته رسانه های کشور پیشرفت های چشمگیر داشته اند.

اما وی گفت که هنوز هم مشکلات زیاد در کشور وجود دارد و نیاز است تا رسانه ها برای نهادینه ساختن فرهنگ دموکراسی و آزادی بیان تلاش های بیشتر را به خرچ دهند.

سوم ماه می مصادف است با روز بین المللی مطبوعات، پس از گذشته دو روز ادارهء حمایت از رسانه های آزاد از این روز با هدیه جوایز به شماری خبرنگاران تجلیل به عمل آورد.

از این روز در حالی تجلیل به عمل آمد که به گفته برخی از خبرنگاران، این کشور محیط نا امن به خبرنگاران به خصوص خانم های که در این عرصه کار می کنند می باشد.

به اساس معلومات ادارهء نی، در یازده سال گذشته سی و چهار خبرنگار به شمول دوازده خارجی در این کشور کشته شده اند.

برخی از کارشناسان افغان می گویند، اگر حکومت افغانستان به وضعیت خبرنگاران توجه نکند، ممکن پس از سال 2014 میلادی آزادی بیان و کار های خبرنگاری با مشکلات بیشتر روبه رو گردد.
XS
SM
MD
LG