لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

اشتون: مذاکرات با رییس هیات مذاکره کننده ایران مفید بود


رییس روابط خارجی اتحادیه اروپا به روز چهار شنبه گفت، مذاکرات او با رییس هیات مذاکره کننده ایران مفید بود.

کاترین اشتون که از شش کشور قدرتمند جهان نماینده گی می نماید بعد از مذاکره با سعید جلیلی رییس هیات مذاکره کننده ایران در استانبول گفت، ما راجع به پیشنهادات ارایه شده صحبت کردیم و اکنون ما آنرا انعکاس می دهیم که چگونه به روند دیگر این مرحله پیش برویم.

آخرین مذاکرات میان اشتون و جلیلی که خود را برای پست ریاست جمهوری ایران کاندید کرده به تعقیب دور ناکام دپلوماسی قدرت های بزرگ بود که در ماه اپریل در شهر الماتی قزاقستان صورت گرفت. گزارش شده که هر دو طرف با هم اختلاف نظر زیاد داشتند.

شش قدرت جهان، ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان از ایران می خواهند غنی سازی یورانیوم و سایر فعالیت های جنجال برانگیز اتمی را در بدل رهایی از تحریم های وضع شده متوقف بسازد.
اما ایران از این کشور ها می خواهد تا حق ایران را برای تصفیه یورانیوم به رسمیت بشناسند و به تحریم ها پایان بدهند.

در اوایل روز چهارشنبه، ایران و سازمان بین المللی اتمی در ویانا با هم ملاقات کردند اما به کدام موافقه نرسیدند تا به اساس آن به مفتشین این سازمان اجازه داده شود که از ساحات اتمی ایران دیدن نمایند.

هرمن نیکایرتس (Herman Nackaerts) معاون سازمان بین المللی اتمی بعد از ملاقات با علی اضغر سلطانیه سفیر ایران در سازمان بین المللی اتمی به خبرنگاران گفت:
« امروز بحث های تندی صورت گرفت اما ساختار سندی که برای یک و نیم سال تحت بحث قرار دارد، نهایی نگردید. بناً تعهد ما برای ادامه دیالوگ غیر متزلزل است. به هر صورت، ما باید درک کنیم که بهترین تلاش های ما تا کنون موفقانه نبوده است. ما به تلاش ها و تکمیل کردن این روند ادامه می دهیم و همان طوری که آقای سلطانیه گفتند، تاریخ برای مذاکرات بعدی هنوز تعین نگردیده است. »

مذاکرات در استانبول و در ویانا در زمانی صورت می گیرد که واشنگتن گفته است، در صدد راه های جدید است تا ایران را بخاطر پروگرام های اتمی اش تحت فشار قرار بدهد.

دیوید کوهن معاون وزارت خزائین امریکا برای امور تروریزم و استخبارات مالی به کمیته روابط خارجی سنا گفت، ما کار خواهیم کرد تا منابع اضافی عواید ایران به شمول سکتور پتروشیمی این کشور را هدف قرار بدهیم.

در عین زمان، ایالات متحده امریکا دو شرکت مالی را در امارات متحده عرب که با یک بانک ایران معامله می کردند در فهرست سیاه قرار داد.

به گفته وزارت خزائین امریکا، شرکت صرافی ال هلال و شرکت تجارتی بین المللی ال فدا خدمات مالی را به بانک ملت ایران تهیه می نمودند.
XS
SM
MD
LG