لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

نباتات طبی در جوزجان در معرض نابودی قرار دارند


مسوولان محلی جوزجان می گویند که بسیاری از نباتات طبی این ولایت در حال نابودی قرار دارند.

به گفته مسوولان محلی، در این اواخر قاچاق نباتات طبی از این ولایت به بیرون از کشور افزایش یافته است.

حضرت شاه مدیر عمومی پالیسی ریاست محیط زیست جوزجان می گوید که به هدف جلوگیری این کار مقامات بلند پایه این ولایت را در جریان گذاشته اما با آن هم این کار ادامه دارد.

وی با ابراز نگرانی از این وضعیت به رادیو آزادی گفت:

« جلو نباتات طبی را که در دشت ها روییده و امسال نظر به سال های قبل جمع آوری غیر قانونی آن رو به افزایش است گرفته نتوانستیم. ما این موضوع را به گوش والی جوزجان نیز رساندیم تا از طریق ولایت یک کمسیون به این ارتباط ترتیب شود و بخاطر جلوگیری قاچاق نباتات طبی تلاش صورت گیرد. و اگر نه تا یک سال آینده نامی از این نباتات را نخواهیم داشت.»

به اساس احصائیه های قبلی در سطح این ولایت، حدود چهل هزار هکتار جنگلات طبعی وجود دارد که اکثراً شامل پسته، شیرین بویه و اسپند می باشند.
مسوولان ریاست محیط ریست جوزجان می گویند به تازگی ها یک فابریکه کنجد پاکی را شناسایی کردند که در کنار کار کنجد، نباتات طبی را به خارج از کشور قاچاق می کرد.

در این حال برخی از باشندگان ولایت جوزجان نیز از افزایش قاچاق نباتات طبی ولایت شان نگران اند.

آنان می گویند نباتات طبی جز ذخایر غنی منابع طبعی است و اگر حکومت از قاچاق آن جلوگیری نکند، ممکن در سال های آینده این مناطع طبعی نابود گردد.

حیات الله صحرایی یک تن از باشندگان شهر شبرغان که در این مورد تحقیقات زیاد کرده است به رادیو آزادی گفت:

« در جامعه ما بیکاری حکم فرماست، مردم کار ندارند، بیکار هستند به این اساس این ها می روند به دشت و صحرا بعضی گیاه هایی است خود رو طبی و خیلی با ارزش مانند اسپند، زبان بره، جینجک، شیرین بویه، هنگ و امثال آن را جمع آوری می کنند، بعضاً پخته بعضاً خام در بازار عرضه می نمایند. علت اصلی و اساسی این ریشه به بیکاری دارد. اگر دولت با ایجاد فابریکات مردم را مصروف بسازد فکر نمی کنم که مردم دست به قاچاق این نباتات بزنند.»

به باور آقای صحرایی، یکی از دلایل افزایش قاچاق نباتات طبی در ولایت جوزجان، نبود کار در بخش های دیگر برای مردم این ولایت می باشد.

قاچاق نباتات طبی تنها در ولایت جوزجان منحصر نیست، بلکه این مشکل در بسیاری از ولایات کشور جریان دارد.

برخی از کارشناسان امور طبعی به حکومت پیشنهاد می کنند تا برای حفظ نباتات طبی کشور اقدام نماید و افرادی که آن را قاچاق می کنند باید شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG