لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

«اطفال آسیب پذیر افغان تحت بد ترین شرایط استثمار قرار دارند»


گزارشگر: جاوید حسن زاده

یک موسسه تعلیمی و حمایه اطفال افغان از وضعیت اطفال آسیب پذیر در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

موسسهء تعلیمی و حمایت اطفال افغان به روز پنجشنبه با راه اندازی یک برنامه پخش فلم مستند در خصوص وضعیت اطفال، اجرای پارچه های موسیقی و خوانش ترانه توسط شاگردان این موسسه، از دهمین سالگردش تجلیل کرد.

اندیشه فرید مسوول این موسسه در این مراسم خواهان توجه بیشتر به وضعیت اطفال آسیب پذیر و بی سرپرست در افغانستان شد.

خانم فرید گفت که در حال حاضر یک تعداد از اطفال افغان با مشکلات و خطرات گوناگون مواجه اند.

وی در ادامه گفت:

« بدون شک نیاز به کمک بسیار زیاد است، همین حالا شواهد نشان می دهد که در حال حاضر 1.6 ملیون طفل یتیم در افغانستان موجود است در سرک های کابل می بینیم که بیشتر اطفال معتاد هستند و به کار های شاقه دست می زنند که این وضعیت نشان می دهد که اطفال تحت بد ترین شرایط استثمار قرار دارند.»

خانم فرید افزود که موسسه تعلیمی و حمایت از اطفال به کمک مالی یک موسسه امریکایی از سال تاسیس اش تا حال 700 طفل را به گونه مستقیم و حدود 3000 طفل دیگر را به گونه غیر مستقیم تحت حمایت قرار داده است.

مسوولان این موسسه می گویند: اولین بار کار شان را از جمع آوری 20 طفل بی سرپرست افغان در اسلام آباد پاکستان آغاز کردند.

اکنون این موسسه با داشتن 9 نمایندگی در ولایت های کابل، هرات و ننگرهار فعالیت دارد و اطفال بی سرپرست و فقیر را تحت پوشش خود قرار داده است.

در این مراکز، کمپیوتر، انگلیسی، موسیقی، رسامی، خطاطی و ده ها مسایل مختلف دیگر برای اطفال بی بضاعت تدریس می گردد.

در مراسم دهمین سالگرد این موسسه، مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی، اعضای شورای ملی و نمایندگان سفارت های کانادا و سویدن نیز حضور داشتند.

واصل نور مهمند معین وزارت کار و امور اجتماعی روی جلوگیری از کار شاقه بالای اطفال آسیب پذیر تاکید کرد و گفت: تلاش ها برای حل مشکلات اطفال آغاز شده است.

آقای مهمند گفت: در طول سال های گذشته یک تعداد زیاد از اطفال یتیم و آسیب پذیر را از طریق پرورشگاه ها تحت پوشش قرار داده اند.

وی در مورد گفت:

« در افغانستان ما یک صد هزار طفل یتیم داریم که از این جمله صرف ما توانستیم از طریق سکتور دولتی و خصوصی بیش از 14 هزار طفل را در این پرورشگاه ها تحت تعلیم و تربیه قرار بدهیم. هنوز هم ما سه و نیم ملیون طفل در معرض خطر داریم که از تعلیم بازمانده اند، ما باید پرورشگاه ها را انکشاف بدهیم، زمینه تعلیم و تربیهء شان را مساعد بسازیم تا این اطفال تحت پوشش قرار بگیرند.»

به گفته آقای مهمند، از میان 1.9 ملیون اطفال آسیب پذیر 1.2 ملیون آنان مصروف کار های شاقه اند.

آقای مهمند تاکید می کند، تا زمانیکه اطفال سن قانونی شان را تکمیل نکرده باشند نباید در کار استخدام شوند.

اما حملات انتحاری و حوادث مختلف در افغانستان با گرفتن جان بزرگان بسیاری از خانواده ها، اطفال شان را مجبور می سازد تا برای پیش برد زندگی شان به کار های مختلف شاقه رو بیاروند.
XS
SM
MD
LG