لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

عفو بین الملل: افغانستان با آزمون های جدی در عرصهء حقوق بشر


قراراست وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو فردا و پس فردا در بروکسل جلسه نموده، روی آینده افغانستان بحث کنند.

قبل از ین جلسهء ناتو، سازمان عفو بین الملل با نشر اعلامیه یی گفته است، نیروهای افغان و بین المللی باید دست آوردهای را که در بخش حقوق بشر در 12 سال گذشته به دست آمده است را حفظ نمایند. حکومت افغانستان و شرکای بین المللی آن، موضوع حقوق بشر در آن کشور را فراموش نکنند.

به گفتهء سازمان عفو بین المللی، افغانستان هنوزهم با آزمون های جدی در بخش حقوق بشر مواجه است که این مساله باید در صدر هر آجندا در بارۀ آینده افغانستان، قرار داشته باشد.

امنستی انترنشنل یا سازمان عفو بین الملل قبل از اجلاس هفتهء آینده مقامات ناتو در بروکسل، گفته است:
نیروهای افغان و بین المللی باید، دست آوردهای را که در بخش حقوق بشر در 12 سال گذشته به دست آمده است، حفظ نموده و تظمین کنند که حقوق مردم افغانستان در اوضاع جاری و در آینده تضمین شود.

قراراست وزرای دفاع کشورهای ناتو به تاریخ چهارم و پنجم ماه جون در بروکسل ملاقات نموده، برعلاوهء مسایل دیگر، روی انتقال مسوولیت های امنیتی به قوای افغان و پروسهء تحول بعد ازسال 2014 در افغانستان بحث کنند.

براساس اعلامیهء سازمان عفو بین الملل، ایزابل ارادون معاون بخش آسیا پاسفیک این سازمان می گوید، افغانستان در حال گذر از یک مرحلهء مهم انتقال است و این خیلی مهم است که حکومت افغانستان و شرکای بین المللی آن، موضوع حقوق بشر را در آن کشور فراموش نکنند.

افغانستان هنوزهم با آزمون های جدی در بخش حقوق بشر مواجه است که باید در صدر هر آجندا در بارهء آیندهء افغانستان، قرار داشته باشد.

براساس اعلامیه امنستی انترنشنل، غیر نظامیان در افغانستان، هنوز هم قربانیان اصلی جنگ در آن کشور اند و عدم موجودیت حسابدهی نیروهای افغان و قوای خارجی دربخش تلفات جانی و مالی برای غیرنظامیان در جریان عملیات های آن ها، از مشکلات عمده موجود در افغانستان است.

براساس ارقام ارایه شده از سوی ملل متحد، بیش از 2700 فرد ملکی سال گذشته درافغانستان کشته شده اند که قوای افغان و آیساف، مسوولیت کشته شدن هشت درصد آن هارا به عهده داشت.
ایزابل ارادون معاون بخش آسیا پاسفیک امنستی انترنشل می گوید، قوای افغان و آیساف هردو روی تعهدات شان برای جلوگیری از تلفات ملکی تاکید نموده اند و به همین دلیل، ناتو و آیساف باید تحقیقات جدی و لازم را در زمینه روی دست گیرند تا میراث حل ناشدهء را برای بعد از سال 2014 از خود باقی نگذارند.

دراعلامیهء امنستی انترنشنل آمده است که این سازمان درک می کند که ناتو و آیساف تلاش های را برای جلوگیری از تلفات ملکی به خرچ داده اند، اما این اقدامات باید، به شکل بهتر و جدی ترعملی شده، و ادارت دیگر به شمول ادارت حکومتی، استخباراتی و قراردی های شرکت های خصوصی را که عملیات های نظامی را انجام می دهند، تحت پوشش قرار دهد.

سازمان عفو بین المللی همچنان از وضعیت زنان و بی جاشده گان درافغانستان نیز نام برده است که باید برای بهبود وضعیت و تظمین حقوق آنها، اقداماتی لازم اتخاذ گردد.
XS
SM
MD
LG