لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

تا سه روز دیگر ایران صاحب یک رییس جمهور جدید خواهد شد


سه روز به برگزاری انتخابات ایران باقی مانده اما امیدواری ها برای داشتن یک رییس جمهور اصلاح طلب در آن کشور، دور از واقعیت به نظر می رسد.

در میان سایرین، حسن روحانی نامزد شصت و چهار ساله انتخابات چهاردهم جون اندکی در حلقات اصلاح طلبان محبوبیت دارد با این هم گفته می شود که او خودش یک اصلاح طلب واقعی نیست.

آقای روحانی در سخنرانی اخیرش در ولایت مازندران ایران گفت که اگر رییس جمهور شود، توقیف های سیاسی در آن کشور را پایان خواهد داد.

او ظاهراً یکی از منتقدین محمود احمدی نژاد رییس جمهور فعلی ایران هم شمرده می شود زیرا گفته است: باید به توقیف های هشت سال گذشته در ایران نقطه پایان گذاشته شود.

او همچنان تعهد سپرده که در صورت رییس جمهور شدن، تمامی زندانیان سیاسی را رها خواهد کرد.

مهرداد امادی یک متخصص اقتصاد در موسسه موسوم به دیتا متریکس سیستمز Data Matrix Systems مستقر در بریتانیا به رادیو آزادی گفته است که روحانی می خواهد تا با این اظهاراتش توجه رای دهنده گان جوان در ایران را به خود جلب کند.

وی در ادامه گفت:
« تمام نشانه ها اشاره به این دارند که نامزد واقعی و یا دلخواه برای اصلاح طلبان وجود ندارد. طوری به نظر می رسد که آقای روحانی نامزد پیشتاز است تا بتواند تعدادی زیاد از رای دهنده گان اصلاح طلب را علاقه مند خود سازد، کسانی را که کاملاً محروم استند، ما کششی را از مردم جوان می بینیم که حتی تا دو هفته پیش کاملاً خاموش بودند.»

حالا چشم ها به انتظار نشسته اند تا کدام نامزد در انتخابات روز جمعه در ایران بیشترین آرای مردم را کسب خواهد کرد.

اکنون فهرست هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران به هفت تن کاهش یافته زیرا غلام علی حداد عادل از نامزدی اش در انتخابات انصراف کرده است.

آقای عادل که از خویشاوندان آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران به حساب میاید، دلیل این اقدامش را واضح نساخته است.

اگر در رای دهی روز جمعه در انتخابات ایران هیچ یک از نامزدان آرای پنجاه درصد جمع یک را کسب نکنند، دور دوم رای دهی با شرکت دو نامزد پیشتاز، یک هفته بعد از آن برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG