لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

«غرب در افغانستان در حال ناله کردن است»


نشنل پست
"بردن و سپس باختن در افغانستان" عنوان تبصره ایست که به قلم جورج یوناس در روزنامهء نشنل پست چاپ کانادا نشر شده است.

به باور یوناس جنگِ طولانی در افغانستان به پایانش نزدیک می شود، وسایل نظامی که ارزش آن به میلیون ها دالر می رسد فرسوده می شوند و مصرف انتقال این وسایل نظامی ممکن است بیش از ارزش اصلی آن ها تمام شود.

یوناس در ادامه نوشته است که ترک میدان جنگ گزینه های نظامی و سیاسی را در بر دارد و بیرون شدن از صحنهء عملیات ها می تواند دشوار تر از داخل شدن به آن باشد.

مبصر این مقاله به نقل از یک شاعر غربی می گوید که جهان با یک صدای بلند نه بلکه با یک ناله به پایان می رسد و اکنون چنین به نظر می رسد که غرب در افغانستان در حال ناله کردن است.

یوناس در ادامه می گوید که درست مثل بسیاری از ناظرین دیگر، من هم به این باورم که عملیات موسوم به "عملیات آزادی پایدار" که در هفتم ماه اکتوبر سال 2001 میلادی آغاز شد در واقع استفادهء مناسب از قوت نظامی بود.

به باور مقاله نویس ائتلاف غرب تحت رهبری امریکا جنگِ توجیه پذیر را به هدف دفاع از خود در برابر امارت طالبان آغاز کرد.

یوناس با یک نگاهی تاریخی گفته است که این نیروها رژیم بینادگرای طالبان را برانداختند و هدف درست تعریف شدهء نظامی را به پیش بردند.

اما، به باور مقاله نویس، بهتر می بود اگر نیروهای خارجی فردای روزِ که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان شد بار خود را جمع می کردند و از افغانستان بیرون می شدند و منتظر نه سال بعد نمی نشستند که شاهد کشته شدن هزاران سرباز باشند و بعد عزم سفر از افغانستان کنند.

یوناس می گوید: نیروهای ائتلاف در آن وقت با پیروزی از افغانستان بیرون می شدند، اما اکنون این کار با شکست انجام می دهند.


سیدنی مورنینگ
سربازان در افغانستان می میرند عنوان مقاله ایست که در روزنامهء آسترالیایی سیدنی مورنینگ هیرالد نشر شده است.

نویسنده با اشاره به مرگ یک سرباز آسترالیایی در افغانستان گفته است که تعداد کشته شدگان نیروهای آسترالیایی درین کشور به چهل سرباز رسیده است.

درین مقاله از قول جنرال دیوید هیرلی لوی درستیز قوای مسلح آسترالیا آمده است که کشته شدن سربازان برای خانواده های شان دشوار است.

وزیر دفاع آسترالیا ستیفن سمیث هم گفته است که مرگ این سرباز خاطرهء تلخ را در ذهن خانواده های زنده می سازد که فرزندان شان را در افغانستان از دست داده اند.

اما وزیر دفاع آسترالیا با تاکید گفته است که باوجود کشته شدن این سرباز آسترالیایی، هدف اصلی برای جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به لانهء امن برای تروریستان همچنان پابرجاست.

روزنامه از قول جولیا گیلارد صدراعظم آسترالیا نوشته که گفته است آموزش نیروهای امنیتی افغان یک تغییر واقعی را در افغانستان به میان آورده است.
XS
SM
MD
LG