لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

ضرب المثل "نخوردم از آش اش، کورشدم از دود اش"


در این برنامه در امتداد لحظه ها در باره یک ضرب المثل مشهور افغانی و به تعقیب آن در مورد میخک و استفاده آن در افغانستان مطلب معلوماتی را آماده کرده ایم:


ضرب المثل آش نخورده دهن سوخته:

ضرب المثل علاوه بر مزایای دیگر که دارد، افکار، فرهنگ، رسم و رواج ها را از یک نسل به نسل دیگر انتقال می دهد و هر ضرب المثل دارای مفهوم بزرگ می باشد که در نتیجه رسالت خود را در قبال جامعه و مردم انجام داده در فرهنگ عامه مردم به حیث یک نکته نغز بجا می ماند، مثل زدن به گفتار و تاکید سخن و جابجا سازی هدف در قالب کلمات است یعنی این سخن تنها گفته من نی، بلکه اجماع مردم به آن تاکید دارند.

ما، در این برنامه در مورد یکی از ضرب المثل های گپ می زنیم که جنبه اجتماعی دارد مانند: آش نخورده دهن سوخته و یا هم این ضرب المثل در جاهی به طور دیگر گفته شده که، نخوردم از آش اش، کورشدم از دود اش، هر دو یک مفهوم را می رساند.


استفاده میخک در افغانستان:

میخک از درختی بدست می آید که شاخه های بلند و برگ های باریک و دراز چرم مانند دارد گلهای میخک درشت اند و برنگ های سرخ، بنفش و سفید می باشد. میخک اقسام مختلف دارد اکنون ما از نوع میخک حرف می زنیم که در آشپزی حایز اهمیت بوده و مردم از آن به حیث مساله دیگ استفاده می کنند.

این نوع میخک درختی است همیشه بهار که در مناطق گرمسیر می روید و بلندی آن تا پنج متر می رسد، میخک را از درخت با دست جمع آوری می کنند و بعد از آن در هوای آزاد و در شعاع آفتاب خشک می نمایند که در نتیجه رنگ نصواری تاریک را بخود می گیرد.


این مطالب را مهریه انوری تهیه کرده است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:36 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG