لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

تاجکستان می خواهد به پاکستان از طریق افغانستان برق صادر کند


صدراعظم قرغزستان برای یک مسافرت دو روزه به شهر دوشنبه مرکز تاجکستان رفته است تا در مورد یک پروژهء انتقال انرژی برق به پاکستان با مقامات آن کشور صحبت کند.

رهبران دو کشور روی این پروژه صحبت می کنند که به نام «کاسا هزار» یاد می شود و انرژی برق را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال خواهد داد.

امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان گفته است وی تلاش می کند تا پروژهء «کاسا هزار» عملی شود و این پروژه که حدود 750 کیلومتر امتداد خواهد یافت، از طریق قرغزستان و افغانستان 1000 میگاوات انرژی برق را به پاکستان انتقال دهد.

آژانس خبری ایترتاس می نویسد:
امام علی رحمان روز چهارشنبه در جریان ملاقات با ژانتوروساتی بلدویبف (Zhantoro Satybaldiyev) صدراعظم قرغزستان گفت:
«در این منطقه قرغزستان متحد نزدیک ماست و برای کشورهای ما همکاری مشترک و نزدیک خیلی اهمیت دارد.»

امام علی رحمان گفته است، در مورد بسیاری مسایل به شمول مسالهء آب های این منطقه، هردو کشور موقف مشترک دارند.

به باور رییس جمهور تاجکستان امام علی رحمان، پروژهء «کاسا هزار» که به شمول روسیه تعدادی از کشور های منطقه از آن حمایت می کنند زمینهء انتقال انرژی برق را به پاکستان و افغانستان مساعد خواهد کرد.

امام علی رحمان در مورد همکاری های تجارتی و اقتصادی با قرغزستان گفته است، حجم این معاملات چهار برابر شده است و هردو کشور موافقه کرده اند که تجارت و همکاری های اقتصادی را با کشور های همسایه انکشاف دهند.

تاجکستان و قرغزستان برای عملی ساختن پروژه های منطقوی یک اساس مستحکم قانونی را به میان آورده اند که یک نمونه آن پروژه اعمار خطوط ریل است که روسیه، قزاقستان، تاجکستان، قرغزستان، چین، افغانستان و ایران را با هم وصل می کند.
XS
SM
MD
LG