لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

وارد کننده گان تیل: شرکت غضنفر تیل تصفیه ناشده به بازار وارد می کند


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید، بلند رفتن تعرفه ها، فیس لابراتوار و مشکل میان وارد کننده گان تیل و کمپنی غضنفر گروپ سبب متوقف شدن واردات و بلند رفتن قیمت تیل در بازارهای کشور شده است.

خان جان الکوزی معاون این اتاق به روز جمعه در یک نشست خبری گفت، وارد کننده گان تیل ادعا دارند، که کمپنی غضنفر گروپ توان تصفیه تیل در داخل کشور را نداشته و تیل تصفیه ناشده را به قیمت ارزان وارد بازار می نماید.

آقای الکوزی می گوید، به هیچ کس اجازه عرضه تیل بی کیفیت را به بازار نمی دهند اما از حکومت خواست تا برای رفع این مشکل به گونه مسلکی آن اقدام نماید:
« ما از رییس جمهور رسماً تقاضا می کنیم که به زود ترین فرصت این مساله مسلکی حل شود یک کمیسیون با صلاحیت تحت نظر یکی از معاونین رییس جمهور به زود ترین فرصت ایجاد شود و این فابریکه را ارزیابی بکند و ببینند که قابل استفاده است یا خیر. »

وی از حکومت انتقاد کرد که با ایجاد تفاوت در قیمت محصول گمرکی میان وارد کننده گان و صنعتکاران در داخل کشور نیز به این مشکل افزوده است.

معاون اتاق تجارت و صنایع گفت، حکومت بالای واردات فی تن تیل پخته 180 دالر و فی تن تیل خام که شرکت غضنفر آنرا وارد کشور می کند 7 دالر محصول وضع کرده است.

این شرکت سال قبل یک تصفیه خانه مواد نفتی را در شهرک صنعتی حیرتان به سرمایه 32 میلیون دالر ایجاد نمود.

این در حالیست که حکومت افغانستان چندین بار به سرمایه گذاران وعده سپرده است که در صورت سرمایه گذاری های شان در داخل کشور از آنان حمایت می کند.

رییس جمهور کرزی که سال قبل نیز در یکی از نشست ها صحبت می کرد از تمام سرمایه گذاران افغان خواست تا برای آبادی کشورشان در داخل افغانستان سرمایه گذاری کنند.

وارد کننده گان تیل گفته اند با آنکه چندین بار مشکلات شان با مسوولان حکومت در میان گذاشته اند اما تا حال نتیجه بدست نیامده است.

مسوولان وزارت تجارت هم این نشست ها را تایید کرده، می گویند، تلاش ها برای حل مشکل این تجار ادامه دارد.

از سوی دیگر رییس شرکت غضنفر گروپ در صحبت با رادیو آزادی با رد این ادعا ها می گوید، تلاش دارد تا با تصفیه تیل در داخل کشور آنرا به قیمت ارزان به مردم عرضه نماید.

محمد اسماعیل غضنفر رییس این شرکت:
« ما هر لحظه آماده هستیم که مقامات ذیربط آمده و فابریکه ما را چک کنترول نمایند اگر کیفیت تیل ما مطابق استندرد ملی و بین المللی نبود ما خود ما حاضر هستیم که به دروازه فابریکه قفل بزنیم ما فابریکه را نیاوردیم که کار کرده نتواند مقصد ما اینست که قیمت ارزان شود و مردم در کار بیفتند. »

رییس این فابریکه می گوید، در یک هفته گذشته یک هزار تن تیل خام را تصفیه کرده اند.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع می گویند، از رشد صنعت در کشور حمایت می کنند اما از حکومت می خواهد تا تولید در افغانستان نباید شکل انحصاری داشته باشد.

شماری از باشنده گان از حکومت می خواهند تا صنعت داخلی در کشور را تشویق کرده و زمینه را مساعد سازد تا فابریکات در کشور ایجاد شده و برای افراد بیکار زمنیه کار فراهم شود.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG