لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

در مورد قرارداد امنیتی با امریکا، بزودی لویه جرگه دایر می شود


محمد اسماعیل قاسمیار مسوول روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مسوول روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان
در حالیکه رییس جمهور افغانستان برای پیشبرد مذاکرات در مورد قرارداد امنیتی با امریکا، تازه داکتر اشرف غنی احمدزی و داکتر رنگین دافر سپنتا را تعیین کرده است و این پیمان تا هنوز نهایی نشده؛ ریاست جمهوری افغانستان می گوید، برای نظر خواهی از مردم آن کشور در مورد قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن، تا دو سه ماه آینده لویه جرگه را تدویر خواهد کرد.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته است، در این جرگه مردم در مورد سرنوشت قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن تصمیم می گیرند.

حکومت افغانستان در ماه جوزا سال جاری گفتگو ها را در مورد قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا در اعتراض به چگونگی گشایش دفتر طالبان در قطر، به حالت تعلیق در آورد.

محمد اسماعیل قاسمیار مسوول روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، تدارکات و کار های مقدماتی برای تدویر لویه جرگهء افغانستان در مورد قرارداد ستراتیژیک با امریکا، آغاز شده است.
این در حالیست که چندی قبل تعدادی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان با برگزاری لویه جرگه برای بحث روی قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن ابراز مخالفت کرده اند.

برخی نهاد های مدنی و احزاب سیاسی به شمول جبههء ملی افغانستان نیز با برگزاری لویه جرگه برای تصمیم گیری در مورد قرارداد امنیتی بین افغانستان و امریکا مخالفت کرده، آن را مغایر با قوانین افغانستان دانسته اند.

احمد ضیا مسعود رهبر جبههء ملی در کابل به خبرنگاران گفته است، تصمیم گیری در این مورد از صلاحیت های شورای ملی افغانستان است.

حکومت افغانستان تصمیم گرفته است که فیصلهء نهایی در مورد قرارداد امنیتی با امریکا، باید از طریق لویه جرگه صورت گیرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG