لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

زنان در بغلان صنایع دستی شان را به نمایش گذاشتند


در این نمایشگاه که از طرف موسسه به نام (ای سی دبلیو) یا مرکز توانمندی زنان راه اندازی شده بود دست دوزی های بیش از ده خانم تحت حمایت این موسسه به نمایش گذاشته شد.

یخن، چادر و پیراهن های مردانه و زنانه، رو تختی، دستکول و امثال اینها از جملهء صنایع بودند که به روز سه شنبه در شهر پلخمری به نمایش گذاشته شدند.

ناجیه نوری مسوول صنایع دستی زنان تجارت پیشه در بغلان هدف از راه اندازی این برنامه را به نمایش گذاشتن استعداد زنان و جلب حمایت و همکاری دولت و سایر نهاد ها به آنها خواند و گفت:

« این بخش کوچک از توانمندی زنان در رشته صنعت است و اگر اینها مجال بیشتر برای کار در زمینه های مختلف داشته باشند توانمندی بیشتر را در سایر موارد نیز دارا می باشند.»

خانم نجیبه یکی از این زنان صنعتگر، وضعیت کنونی زنان نسبت به سال های قبل را خوب توصیف کرد و افزود:

« زنان در طول این ده سال گذشته پیشرفت های شایانی داشته اند و ما از حکومت بی حد شکر گذار هستیم که با جلب همکاری جامعه جهانی دست ما را گرفت و از غرق شدن ما را نجات داد.
ما قبلاً دسترسی به هیچ چیزی نداشتیم ولی حالا روزگار بسیاری از زنان خیلی خوب و بهتر شده است.»


زنان صنعتگر در بغلان می گویند، از این که صنایع دستی آنان نیز مانند سایر تولیدات وطن زیر تاثیر جنس های مشابه وارداتی قرار گرفته و بازار خوب ندارد، متأثر می باشند.
آنها نبود جای مناسب برای فروش صنایع دستی شان را یکی دیگر از مشکلات می دانند و تقاضای کمک در ین مورد را دارند:

« این وظیفه دولت است که باید در توانمندی زنان بسیار کوشا باشد و زمینه رشد آنها را بیشتر از پیش مساعد بسازد.
ما برای فروش تولیدات ما به یک مکان مناسب ضرورت داریم.»


اما به تازگی کار اعمار یک پارک تفریحی و تجارتی برای زنان در شهر پلخمری مرکز بغلان آغاز شده و گفته می شود با تکمیل آن تا ختم امسال، مکان مناسب برای عرضه صنایع دستی زنان بوجود خواهد آمد.

بشیر احمد غزالی، بغلان
XS
SM
MD
LG