لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

سیرعلمی چقدر مفید است؟


آثاری از موزیم ملی افغانستان
آثاری از موزیم ملی افغانستان
آگاهان تاریخ به این باور اند که بدون مطالعه و کسب معلومات در باره محل، مکان های قدیمی، آثار تاریخی و موزیم ها نمی توان به تکمیل تصویری از گذشته پرداخت.

بدون شناخت تاریخ کشور، شناخت از خود و جهان برای یک فرد نامکمن است.

جوانان و نوجوانان نیز برای آنکه هویت یابی کنند، باید بدانند که از کجا آمده اند و چی گذشته یی دارند و گذشته گان برای آنها چی میراثی به جا مانده اند. به کمک آگاهی تاریخ می توانند گذشته خود را درک نموده و از آزمون دیروز برای ساختن آینده بهتر استفاده نمایند.

پس جوانان و نوجوانان از راه دید وادید جا ها و آثار تاریخی و خواندن آثار گذشته گان در مورد کشور، می توانند از دیدگاه ها و تجارب آنها آگاهی حاصل نمایند.

اما در افغانستان بیشتر جوانان بنابر عواملی، آن طوری که لازم است از تاریخ کشور شان آکاهی کافی ندارند و خانواده ها و ادارات مکاتب نیز در این عرصه توجهء چندان نکرده اند تا زمینه این نوع آموزش های خارج از درس را اشاعه نمایند.

ما هم در رابطه به این موضوع راهی برخی از مکاتب شهر شدیم و با عدهء از شاگردان مکاتب در مورد سیرعلمی گپ های داشتیم.

حنا شاگرد لیسه سیدالناصری می گوید، هیچ گاهی از طریق مکتب به سیر علمی برده نشده اند چون چند روز پیش درس آرشیف ملی داشتند وقتی از معلمین خود خواستند به سیر علمی برده شوند و از نزدیک دیدن نمایند ولی با جواب رد اداره مکتب روبرو شدند. وی از وزارت معارف خواست تا در این زمینه توجهء جدی نماید.

برخی از استادان مکاتب می گویند، اگر سیر علمی در مکاتب وجود داشته باشد به رشد فکری شاگردان کمک موثر می کند.

فهیمه استاد جغرافیه لیسه پنجصد فامیلی خیرخانه می گوید، سیر علمی ذهن شاگردان را فعال ساخته و آن ها را در برابر حل مسایل پیچیده زندگی حساس می سازد و شاگردان را خلاق و پژوهشگر به بار می آورد.

وقتی سری به آرشیف ملی افغانستان زدیم شازیه استاد رهنمایی موزیم ملی افغانستان برای ما گفت، بعضی اوقات محصلین یا شاگردان مکاتب به موزیم می آیند و او برایشان معلومات می دهد.

اما او از مراکز تحصیلی و تعلیمی مکاتب تقاضا کرد تا جوانان و نوجوانان را به جا های تاریخی و موزیم ملی بیبرند تا از آثار تاریخی دیدن کنند.

سیر علمی به شاگردان کمک می کند تا شاگردان مشاهدات و معلومات را که عملاً به ارتباط موضوع درس، خارج از صنف حاصل می کنند، باعث تداعی موضوعات خوانده شده در صنف می گردد.

با توجه به اینکه بیشتر کسان به خصوص شاگردان مکاتب در مورد جا های تاریخی، موزیم و آرشیف ملی و بین المللی نمی دانند، محمد آصف ننگ معین مسلکی و تخنیکی وزارت معارف افغانستان می گوید که آنان برنامه های محدودی در قسمت سیر علمی شاگردان مکاتب داشته اند و تلاش می کنند تا امکانات و زمینه های خوب تری برای شاگردان در این عرصه مهیا گردد.

********

حسینامعاصر دختر نو جوان أفغان با نشر مجله یی بنام "کودک أفغان "!

حسینامعاصر متعلم صنف هشتم مکتب است. از مدت یک سال بدیسنو بالای این مجله کار کرده است و مطالب آن را که شامل قصه ها، فکاهیات جالب، چستان ها، سرگرمی، شعر و پیام های مفید است به تنهایی تهیه نموده و اولین شماره آنرا در قالب یک مجله با قطع و صحافت زیبا به نشر رسانیده است.

ما هم وقتی به منزل حسینا رسیدیم لباس سیاه مکتب به تن و بکس مکتب به شانه داشت و آماده رفتن به مکتب بود، دروازه را بروی ما باز کرد و با گفت و شنودی چند لحظه یی خواستیم وقتش را بگیریم.
وقتی فهمید که خبرنگار ها برای مصاحبه در مورد مجله که چاپ کرده امده اند با همان حس کودکانه عاجل مجله را از بکس خود بیرون آورد و برایم داد و گفت این است مجله من، بعداً به خانه دعوت کرد.

حسینا با وجودیکه هنوز خود سن بسیار کمی دارد، اما دغدغه های کودکان افغان را به خوبی درک می کند، او می گوید کودکان افغانستان متحمل خشونت و کار سنگین می شوند، آنها مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند و برخی خانواده هم به کودکان شان ظلم می کنند.

او تلاش کرده در مجله "کودک افغان " با زبان متفاوت از مشکلات و نا گفته های زندگی کودکان کشور بگوید، به گونه ای که مخاطبان اصلی اش که کودکان هستند، آن را بفهمند.


ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:14:46 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG