لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

«پولیس زن در افغانستان در معرض خطر قرار دارد»


وزارت امور داخله افغانستان گزارشی را رد می کند که می گوید 90 درصد پولیس زن در افغانستان با آزار و اذیت جنسی در محل وظایف شان روبرو اند.

روزنامه نیویارک تایمز به قول از یک گزارش نشر نا شده سازمان ملل متحد گزارش داده است که 90 درصد پولیس زن در افغانستان آزار و اذیت جنسی و خشونت جنسی را مشکل جدی شان عنوان نموده اند.

آنانی که این گزارش سازمان ملل متحد در دسترس اش قرار گرفته و یا آن را مطالعه نموده اند به نیویارک تایمز گفته اند که 70 درصد پولیس زن در افغانستان آزار و اذیت جنسی را تجربه کرده اند در حالیکه برخی از آنها حتی مورد تجاوز جنسی نیز قرار گرفته اند.

یک پولیس زن در شرق افغانستان به تایمز گفته است:
«من در پوسته با 20 نفر کار می کنم و یگانه خانم در میان شان استم. بار ها تقاضای تبدیلی خود را نموده ام ولی مورد پذیرش قرار نگرفته است. هر زمانیکه به وظیفه میایم با شوخی های غیر اخلاقی همکاران خود مواجه می شوم.»

این راپور در کل نشان می دهد که پولیس زن در افغانستان در معرض خطر قرار دارد.

ولی صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، مشکلات وجود دارند ولی نه به این فیصدی که در راپور ملل متحد گنجانیده شده است:

«اول این را که 90 درصد از پولیس زن در افغانستان با مشکلات مواجه اند، نمی پذیریم چون ما عملاً در صحنه استیم و با نهاد های خود به محل وظایف آنها رفته نظارت و بررسی می کنیم. ولی یک چیزی که قابل پذیرش است این است که مشکلات وجود دارد چون تعداد خانم ها کم است ولی هرگز به این معنی نیست که 90 درصد شان با آزار جنسی روبرو باشند. پولیس ملی افغاستان محیط اسلامی است و اگر کدام شکایتی رسیده هم باشد به آن رسیدگی شده است.»

به باور صدیقی، در افغانستان اکنون آزادی بیان وجود دارد و اگر پولیس زن با چنین موارد روبرو می گردد می تواند شکایات اش را در ریاست جندر و حقوق بشر پولیس درج نماید.

ولی آن عده خانم های که با تایمز صحبت کرده اند، می گویند: از ترس این که وظایف شان را از دست ندهند و یا از سوی فامیل های شان خانه نشین نگردند، شکایت نکرده و خاموش می مانند.

سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان افزود، یگانه راه حل برای جلوگیری بعضی شکایات که در رابطه به خشونت های جنسی پولیس زن در افغانستان وجود دارد، استخدام بیشتر زن ها در صفوف پولیس است. آنها می توانند با تعداد کثیر در جمع مرد ها بدون کدام مشکل ایفای وظیفه کنند.

از این قبل نیز نهاد های حقوقی بالای مشکلات پولیس زن در افغانستان گزارش داده اند که در آن روی عدم موجودیت تشناب های زنانه و اطاق های خاص برای تبدیل نمودن لباس های شان و حضور کمرنگ زن ها در صفوف پولیس افغانستان، تمرکز گردیده بود.

نهاد های بشری در حالی از مشکلات پولیس زن در افغانستان گزارش می دهند که قرار است وزارت داخله این کشور تا ختم سال 2014 میلادی به تعداد ده هزار زن دیگر را نیز به صفوف پولیس جذب نماید.
XS
SM
MD
LG