لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

محمدی: استخبارات برخی کشورها در تلاش مانع برگزاری انتخابات اند


هرچند ریاست جمهوری افغانستان به برگذاری به موقع انتخابات در کشور تاکید دارد، اما مقام های امنیتی کشور از تلاش های استخبارات منطقه برای برهم زدن این برنامه خبر می دهند.

بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان به روزسه شنبه در جلسه استجوابیه مشرانو جرگه گفت که برخی از کشورها نمی خواهند که انتخابات سال آینده افغانستان، برگزار گردد.

آقای محمدی شش ماه نخست سال جاری را نیز برای نیروهای اردوی ملی خونین ترین زمان، عنوان کرد:

« انتخابات را در پیش روی داریم، دها دلیل و عوامل سبب شد که مخالفان حملات خود را افزایش بدهند. امسال ما یک سال بسیار خونین را داشتیم، استخبارات منطقه، کشورهای معین و حلقات مشخصی که سرنخ و قومانده جنگ در دست شان است و بی ثباتی ما را می خواهند، توسط مزدوران شان طالبان جنایتکار در افغانستان امسال بازهم یک قربانی از مردم ما گرفتند.
پیش از آمدنم به اینجا یک اطلاع دقیق برایم رسید که دشمن همین تصمیم را دارد که به زعم خودش اجازه ندهد که انتخابات در افغانستان صورت بگیرد، برایشان می گویم که آرمانت را همان گونه در گذشته به گور برده یی پس از این هم خواهی برد. »


با آنکه آقای محمدی از کدام کشوری مشخص نام نبرد، اما در گذشته مقامات حکومت افغانستان استخبارات و اردوی پاکستان را به دامن زدن در ناامنی های افغانستان متهم کرده اند.

با وجود همه تهدیدات موجود امنیتی درافغانستان، رییس جمهور کرزی و تعدادی از احزاب سیاسی در کشور، بر برگزاری به موقع انتخابات تاکید دارند.

شورای امنیت افغانستان هم از نیروهای امنیتی خواسته که بالای پلان امنیتی انتخابات با دقت کار کنند.

در این حال عمر داوود زی سرپرست وزارت داخله به روز سه شنبه در جریان صحبت در نشست استجوابیه مشرانو جرگه، برخی از موارد این پلان را روشن ساخت.

وی گفت که از مجموع شش هزار و هشت صد مرکز رای دهی در کشور نیم آن هنوزهم با مشکلات امنیتی روبرو اند:

« به تعداد 945 با تهدید پاین، 1074 مرکز با تهدید متوسط، 1132 مرکز با تهدید بلند امنیتی قرار دارند و 259 مرکز دیگر با تهدید بلند و ولسوالی های تحت تسلط مخالفان غیر فعال گزارش شده است. »

آقای داوود زی می گوید که هم اکنون در بارهء امنیت انتخابات قضاوت کرده نمی تواند چرا که به گفته وی، چندین ماه دیگر وقت باقی است.

به گفته وی با تطبیق پلان های مشترک امنیتی که که توسط نیروهای افغان و بین المللی به اجرا گذاشته خواهد شد، به وضعیتی دست خواهند یافت تا یک انتخابات قابل قبول را در کشور برگزار کنند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، در حال حاضر از میان 440 ولسوالی در کشور در چهار آن مراکز ثبت نام رای دهنده گان به دلیل ناامنی ها، گشایش نیافته است.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG