لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

علی خامنه ای موقف اش رادر مسایل بین المللی نرم ساخته است


آیت الله علی خامنه ای رهبرمذهبی ایران
آیت الله علی خامنه ای رهبرمذهبی ایران
ایران به نظر می رسد آیت الله علی خامنه ای رهبرمذهبی رژیم خواهان نرمش و انعطاف پذیری در گفتگو با قدرت های غربی به ارتباط برنامۀ اتومی این کشورمی باشد.

او که به عنوان یک روحانی سازگار ناپذیر شناخته می شد و دارای اعلا ترین صلاحیت درایران می باشد اکنون دیده می شود که روش خود نسبت به مسایل بین المللی را نرمتر ساخته است.

رسانه های ایران گذارش دادند که علی خامنه ای درسخنرانی روز سه شنبه خود به قوماندانان نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که او مخالف اقدامات درست دیپلوماتیک نمی باشد و به چیزی که آنرا سالها پیش نرمش قهرمانانه خوانده بود موافقت دارد. چون به گفتۀ وی این حرکت درمواقعی بسیار خوب ولازم است اما به شرط پایبندی بر اصول . "
او افزود :
" یک کشتی گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان میدهد اما فراموش نمیکند که حریفش کیست وهدف اصلی او چیست."

این اظهارات رهبر مذهبی رژیم ایران نشان میدهد که او با اقدامات دیپلوماتیک حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران موافقت دارد.

آقای روحانی وعده نموده که روابط ایران با غرب را بهبود می بخشد وفعالیت های اتومی این کشور را شفافترمیسازد.
انتظار می رود که رئیس جمهور جدید ایران ووزیرخارجۀ او محمد جواد ظریف ، هفتۀ آینده ، درحاشیه اجلاس اسامبلۀ عمومی ملل متحد درنیویارک با رهبران دیگر جهان تماس های دیپلوماتیک داشته باشند.

برخی رسانه های غربی حدس می زنند که آقای روحانی امکان دارد درحاشیۀ این اجلاس با باراک اوباما رئیس جمهورامریکا ملاقات کند.

رئیس جمهور امریکا چند روز پیش تائید کرد که با رئیس جمهورجدید ایران نامه تبادله کرده است.

ولی مرضیه افخم ، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران روز سه شنبه گفت که کدام ملاقات برنامه ریزی نشده است.

او گفت که اوباما در پیام خود به روحانی پیروزی او در انتخابات اخیر را تبریک گفته است. ولی سخنگوی وزارت خارجه این ادعای حسین موسویان مذاکره کننده ارشد سابق ایران درنزاع اتومی را تائید نکرد که گفته است آیت الله علی خامنه ای درمورد مذاکرات مستقیم با امریکا به حکومت آقای روحانی چراغ سبزداده است.

روز یکشنبه گذشته ، جی کارنی ، سخنگوی قصر سفید هم گفت که کدام ملاقات میان رئیس جمهورامریکا ورئیس جمهورایران که قرار است هردو درعین روز به اجلاس اسامبلۀ عمومی ملل متحد سخنرانی کنند ، شامل اجندا نمی باشد.
جی کارنی ، سخنگوی قصر سفید امریکا گفته است:
" درحال حاضر رئیس جمهور اوباما کدام برنامۀ ندارد که با همتای ایرانی خود درحاشیۀ اجلاس اسامبلۀ عمومی ملل متحد هفتۀ آینده ملاقات کند."

کارنی افزود که واشنگتن آماده است تا برای حل مسالمت آمیز نزاع اتومی ایران با حکومت آقای روحانی گفتگو کند.
ولی او گفت :
" البته عمل بلند تر از کلمات سخن می گوید."
دراین میان از قول علاوالدین بروجردی ، رئیس کومیسیون امنیت ملی درپارلمان ایران گفته شده که شرایط برای ملاقات به سطح روسای جمهور دوکشور درست نیست چون به گفتۀ وی امریکا هنوزهم درمقابل ایران روش خصومت آمیز دارد.

او گفته است که یک ملاقات درحاشیۀ اجلاس اسامبله عمومی ملل متحد کدام تاثیری بر روابط دوکشور نخواهد داشت ومهمتر اینست که امریکا روش خود درمقابل حکومت ومردم ایران را تغییردهد.

انتخاب روحانی درماه جولای گذشته وتعهداتیکه او برای اعتدال ومیانه روی و تعامل با غرب نموده باعث آرزومندی برای حل مسالمت آمیز نزاع اتومی ایران وبهبودی روابط این کشور با امریکا شده است.

روابط امریکا وایران پس از انقلاب سال 1979 دراین کشور وگروگان گرفتن 52 دیپلومات امریکایی درتهران قطع شد.
برخی از تحلیلگران تبادلۀ اخیر ونادر پیام ها میان رهبران دو کشور را یک گام کوچک ولی مهم به سوی درهم شکستن دیوار عمیق بی اعتمادی وخصومت میان دوکشور میدانند.

امریکا می گوید که ایران درصدد ساختن اسلحۀ اتومی می باشد ولی تهران این اتهام را رد کرده می گوید که برنامۀ اتومی ایران اهداف مسالمت آمیز را دنبال میکند.

آیت الله خامنه ای درسخنرانی روز سه شنبه خود یکبار دیگر تاکید کرد که کشوراو درصدد تهیۀ اسلحۀ اتومی نیست.
XS
SM
MD
LG