لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

حکومت ایران نسرین ستوده حامی حقوق بشر را آزاد کرد


نسرین ستوده یکی از برنده گان جایزه سخروف
نسرین ستوده یکی از برنده گان جایزه سخروف
نسرین ستوده که یکی از برنده گان جایزه سخروف می باشد دیروز به خانه اش انتقال داده شده و مقامات به او گفتند که ضرور نیست برای تکمیل دوره حبس دوباره به زندان برگردد.

خانم ستوده در سال 2010 به اتهام تهدید به امنیت ملی به شش سال حبس محکوم شده بود. او از جملهء 11 نفر از محبوسین سیاسی بود که دیروز از حبس رها شدند.

یکی دیگر از این محبوسین معین سابق وزارت خارجه ایران محسن امین زاده بود که یک شخص اصلاح طلب بشمار می رود. این افراد بخاطر اعتراض علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران که محمود احمدی نژاد در آن برای بار دوم رییس جمهور ایران انتخاب شد، حبس شدند.

تصمیم آزادی این افراد یک هفته قبل از آن اعلان شد که رییس جمهور نو ایران حسن روحانی قرار است برای اشتراک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک برود.

شوهر خانم ستوده رضا خندان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت، آنها خبر داشتند که خانم ستوده برای مدت کوتاه بخانه می آید، اما مقامات گفتند که او کاملاً آزاد شده است. آقای خندان افزود که مقامات در مورد دلیل این اقدام توضیحات ندادند. خبرگزاری نیمه رسمی ایران ایسنا گفته است که خانم ستوده عفو شده است.

ستوده یک قانوندان شناخته ایران بود که همیشه با قضایای مهم حقوق بشر سر و کار داشت.

در سال 2010 خانم ستوده اول به اتهام تبلیغات علیه رژیم و تهدید به امنیت ملی به 11 سال حبس محکوم شد، اما بعداً محکمه استیناف مهلت حبس او را به شش سال کاهش داد و او را به زندان بدنام ایوین تهران فرستادند.

عضو پارلمان اروپا ماریاتی شاکی Marietje Schaake که خانم ستوده را برای جایزه سخروف نامزد کرده بود در عکس العمل به آزادی خانم ستوده به خبرنگار رادیو آزادی گفت:

« این هیجان آور می باشد و یک قدم اول مهم است که به تعقیب وعده های لفظی در رابطه با باز نمودن جامعه و احترام به حقوق و آزادی بیشتر مردم در ایران برداشته می شود. »

خانم ستوده در زندان چندین بار به اعتصاب غذایی دست زد زیرا حقوق ابتدایی وی از جمله دسترسی به وکیل مدافع رعایت نشده بود.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی چندین بار از حکومت ایران خواستند که خانم ستوده را آزاد کند.
XS
SM
MD
LG