لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۰

آیا عبدالحی سناتور پیشین سرپل با طالبان پیوسته است؟


طالبان، در وب سایت خبری خود ویدیویی را به نشر رسانده اند که در آن قاضی عبدالحی سناتور پیشین ولایت سرپل را نشان می دهد که همرا با شماری از افرادش با طالبان یکجا شده و حمایت خود را از این گروه اعلان می کند.

قاضی عبدالحی در مصاحبهء که از سوی طالبان به نشر رسیده گفته است، در مورد وضعیت ولایت سرپل به خصوص در مورد ولسوالی کوهستانات و یکجا شدنش با طالبان معلومات مفصل ارایه کرده است.

عبدالجبار حقبین والی سرپل در یک تماس تلیفونی با رادیو آزادی گفت که سال گذشته قاضی عبدالحی به صفت ولسوال کوهستانات تعیین شده بود از اینکه ارتباط با طالبان داشت نه توانست در آن ولسوالی ایفای وظیفه کند.

آقای حقبین همچنان گفت که نمی تواند خبر پیوستن این سناتور پیشین را به طالبان رد و یا تایید کند:
« در حالی که او در ولسوال کوهستانات بود. فعالیت هایش به نفع حکومت کم بود او را خواستیم تبدیل کنیم از این موضوع خبر شده خودش استعفا داد. حالا که ما از مطبوعات می شنویم با طالبان پیوسته است. خبر نداریم اگر پیوسته باشد هم کدام تغیراتی به وضعیت امنیتی کوهستانات آورده نمی تواند. بخاطری که آن شخص کدام آدم پر نفوذ نیست. »

در این حال اسدالله خرم رییس شورای ولایت سرپل می گوید که قاضی عبدالحی در انتخابات گذشته عضو شورای ولایتی بود و بر پایه کسب رای، به حیث عضو مشرانو جرگه انتخاب شد و بعد از تکمیل دوره پیش مشرانو جرگه به حیث ولسوال کوهستانات سرپل تعیین شد.

در حالی که والی سرپل سناتور پیشین این ولایت را یک آدم ضعیف توصیف می کند اما آقای خرم می گوید، از این که زاد گاهش همان ولسوالی است، قاضی عبدالحی قبلاً با مردم روابط داشته و مردم محل منحیث یک شخصیت جهادی به او احترام می کردند اما حالا در بین مردم سرپل چندان نقش و محبوبیت ندارد:

« این شخص یکی از قوماندانان جهادی ولسوالی کوهستانات بود بعداً در زمان طالبان صاحب اختیار طالبان در ولسوالی کوهستانات بود بعد از سقوط طالبان در انتخابات شورای ولایتی خود را کاندید کرد و به عنوان سناتور به سنا رفت و پس از آنکه میعاد دوره شان ختم شد به سرپل آمد و به عنوان سرپرست ولسوالی کوهستانات مقرر شد. »

آقای خرم گفت که حکومت مدتی بعد گزارشی در مورد احتمال ارتباط اش با مخالفین مسلح بدست آورد و به همین اساس به اداره محلی سرپل توصیه کرده بود که قاضی عبدالحی را از وظیفه اش برکنار کند.

قرار معلومات در آن زمان نیز این شخص با طالبان ارتباط داشته است. با وصف این، رییس شورای ولایتی سرپل در مورد احتمال پیوستن قاضی عبدالحی به طالبان اظهار بی خبری کرد.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG