لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

آیا ایران واقعاً می خواهد با غرب نزدیک شود؟


حسن روحانی رییس جمهور ایران....
حسن روحانی رییس جمهور ایران....
حسن روحانی رییس جمهور ایران در نخستین مصاحبه اش در سطح بین المللی، روز چهارشنبه به شبکهء تلویزیونی ان. بی. سی نیوز امریکا در تهران گفته است:
"ما هرگز برنامهء ساختن بمب اتمی را تعقیب نکرده، در تلاش آن نبوده و هرگز هم این کار را نخواهیم کرد."

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:
حسن روحانی تا کید کرده است که تحت هیچگونه شرایط، ایران برای دستیابی به اسلحهء کشتار جمعی به شمول اسلحهء اتمی تلاش نخواهد کرد.
اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو با ابراز استقبال از اظهارات اخیر رییس جمهور ایران گفته است:
"آنچه را که ما از جانب رییس جمهور ایران مشاهده می کنیم، نشانهء از علاقمندی وی به همکاری مثبت بیشتر با جامعهء جهانیست که من صرف می توانم از آن استقبال کنم."
ایران قبلاً نیز این ادعا را کرده است که برنامهء هستویش صرف برای مقاصد صلح آمیز صورت می گیرد. ایالات متحدهء امریکا و متحدانش در این مورد شک داشته می گویند، ایران به هدف ساختن اسلحهء اتمی تلاش می کند و به عقیدهء برخی کارشناسان، شاید تا سال آیندهء میلادی ایران بتواند به این هدف برسد.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران به حیث شخص صاحب صلاحیت تصمیم در مورد مسایل مهم آن کشور به شمول مسالهء هستوی شناخته می شود.

حسن روحانی به این پرسش که نزد اکثر امریکایی ها در مورد که آیا او واقعاً صلاحیت اخذ تصمیم را در مورد مسایل مهم به شمول مسالهء اتمی دارد، پاسخ داده، گفت:
"در مورد برنامهء اتمی، این حکومت با قدرت کامل عمل می کند و صلاحیت کامل آن را دارد، ما نهاد های شایستهء سیاسی را برای حل این معضله داریم."

در رژیم بنیاد گرا و مذهبی ایران، حسن روحانی به حیث یک شخص نسبتاً معتدل شناخته می شود که مبارزات انتخاباتیش را با وعدهء کاهش تحریم های امریکا بر ایران پیش برده است.

تحریم های ایالات متحدهء امریکا و غرب بر ایران باعث دشواری های اقتصادی شده، ارزش واحد پولی ایران خیلی کاهش یافته است.
آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:
حسن روحانی که با انتخابش به حیث رییس جمهور ایران، نامهء گرم تبریکیهء بارک اوباما رییس جمهور امریکا را دریافت کرده است، در پاسخ به این پرسش که آیا بارک اوباما با عقب نشینی از تصمیم حملهء نظامی بر رژیم سوریه، ضعیف معلوم نمی شود، گفته است:
"ما جنگ را یک ضعف می شماریم."

جی کارنی (Jay Carney) سخنگوی قصرسفید امریکا روز چهارشنبه گفت، ایالات متحده ادعای حسن روحانی را درمورد اینکه می خواهد روابط اش را با جامعهء جهانی بهبود بخشد، آزمایش خواهد کرد.
جی کارنی همچنان گفته است، رییس جمهور امریکا مکاتبه اش را با رییس جمهور ایران تایید کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG