لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

پوتین: مطمین هستیم سوریه به تعهدش عمل خواهد کرد


رییس جمهور روسیه ولادمیر پوتین
رییس جمهور روسیه ولادمیر پوتین
رییس جمهور روسیه ولادمیر پوتین روز پنجشنبه به خبرنگاران و متخصصین کشورش گفت او صد درصد اطمینان ندارد که برنامه برای از بین بردن اسلحه کمیاوی سوریه موفقانه انجام خواهد شد، اما به گفته او اقدامات اخیر حکومت سوریه این اطمینان را ایجاد کرد که این کار انجام می شود.

او همچنان اظهار داشت هنوز هم به این عقید است که حمله اسلحه کمیاوی در 21 اگست در نزدیکی دمشق یک حرکت تحریک آمیز بوده است:
« تمام قراین نشان میدهند که این یک حرکت تحریک آمیز بوده است، یک حیله و البته یک حیله ماهرانه اما تخنیکی که این عمل انجام شده، بدوی می باشد. »

حکومت های غربی می گویند در گزارش که توسط سازمان ملل متحد ترتیب شده نشان میدهد در عقب این حمله که صدها نفر در آن کشته شدند، حکومت بشار الاسد قرار دارد. حکومت سوریه و روسیه شورشیان ضد بشار الاسد را مسوول این عمل می شمارند.

بشار الاسد در صحبت با تلویزیون فاکس یک بار دیگر گفته که حکومت او این حمله را انجام نداده است:
« این داستان در کل با هم جور نمی آید. این واقع بینانه نیست. من با یک کلمه می گویم نه خیر ما آنرا انجام ندادیم. ما هیچ نوع اسلحه کمیاوی را در غوطه استفاده نکردیم زیرا اگر شما بخواهید این کار را انجام بدهید شما به سربازان خودتان در آنجا و همچنان به هزاران نفر ملکی در دمشق آسیب میرسانید. »

رییس جمهور سوریه بشار الاسد اظهار داشت حکومتش متعهد است که برنامه از بین بردن اسلحه کمیاوی را عملی می کند، اما به گفته او این عمل یکسال در بر خواهد گرفت و یک میلیارد دالر مصرف خواهد داشت. او افزد ما تجربه این کار را نداریم، بعضی ها می گویند که یک سال در بر خواهد گرفت.

روسیه و ایالات متحده هفته گذشته یک معامله را تکمیل کردند که برای جلوگیری از حمله نظامی امریکا بر سوریه برای مجازات حکومت این کشور بخاطر استفاده از اسلحه کمیاوی، ذخایز اسلحه کمیاوی رژیم بشار الاسد تحت کنترول سازمان ملل متحد گذاشته شود.

وزیر دفاع روسیه سرگی شویگو اظهار داشت روسیه هیچ کدام برنامه ندارد که سلاح های کمیاوی سوریه را در خاک خود از بین ببرد.

روسیه و امریکا تنها دو کشور می باشند که تکنالوژی لازمی را برای برخورد با سلاح های کمیاوی مختلف النوع دارند، اما طبق قانون امریکا وارد شدن اسلحه کمیاوی به این کشور هم ممنوع می باشد.
XS
SM
MD
LG