لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

ایران می خواهد برای حل منازعه در سوریه میانجی گری کند


حسن روحانی رییس جمهور ایران در یک مقالهء نشر شده در روزنامهء واشنگتن پوست گفته است، برای حل منازعه در سوریه حکومت وی حاضر است، میانجی گری کند.

حسن روحانی هفتهء آینده برای اشتراک در اجلاس سازمان ملل متحد به نیویارک می رود. وی در مصاحبه با شبکهء تلویزیونی ان. بی. سی نیوز امریکا در تهران، احتمال ملاقات با همتای امریکایش را رد نکرده است. اما قصر سفید امریکا می گوید، در حال حاضر رییس جمهور اوباما، پلان ملاقات با حسن روحانی را ندارد.

حسن روحانی گفته است، اگر در سوریه و یا بحرین است، ما باید داخل تلاش های سازنده شده، فضایی را به وجود بیاوریم که مردم این منطقه بتوانند، سرنوشت شان را خودشان تعیین کنند.

حسن روحانی که ماه اگست به حیث رییس جمهور ایران انتخاب شده است، می خواهد روابط اش را با جامعهء جهانی بهبود بخشد.

براساس توافقی که به میانجی گری روسیه صورت گرفت، رژیم سوریه تعهد کرده است که همهء ذخایر اسلحهء کیمیاویش را از میان خواهد برد.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا با ابراز اینکه شورای امنیت سازمان ملل باید توافق نامهء را تصویب کند که سوریه را به انجام تعهداتش مجبور ساخته و تهدید استفاده از نیرو ها شامل آن باشد، گفته است:
«از بین بردن همهء اسحلهء کیمیاوی سوریه از طریق صلح آمیز ممکن است و در این مورد سازمان ملل متحد بر اساس توافق امریکا و روسیه در ژینو، تصمیم می گیرد و این توافق بود که در آن گفته شده است، باید قابل تطبیق باشد و به زودی عملی شود.»

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفته است، کسانیکه در حملهء کیمیاوی نزدیک شهر دمشق دست داشتند از تکنولوژی خیلی ابتدایی کار گرفته اند که در حال حاضر اردوی سوریه آن را ندارد.
ولادیمیر پوتین می گوید:
«ما همهء شواهدی را در دست داریم که نشان می دهد این حمله یک حرکت پلان شده و تحریک آمیز بود. طبعاً این نیرنگی بود که با مهارت انجام یافت و تخنیک اجرای آن هم خیلی ابتدایی بود.»

اما جان کری وزیر خارجهء امریکا می گوید، گزارش متخصصان سازمان ملل متحد ثابت می سازد که رژیم بشارالاسد در حملهء مورخ 21 اگست دست داشته و ادعای اینکه مخالفان حکومت سوریه از اسلحهء کیمیاوی استفاده کرده اند را نیز رد کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:59 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG