لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

«شعار کمونیستان خدمت به مردم بود، اما مردم را می کشتند»


گاردین
روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره اخیر خود، مقالهء را در مورد فهرست پنج هزار افغانی که اخیراً از سوی حکومت هالند پخش شد، نشر کرده است.

این فهرست مربوط به کسانی است که در میان سال های 1978 و 1979 میلادی توسط رژیم کمونیستی کشته و یا ناپدید شدند.

روزنامه اظهارات یکی از افغان ها را نشر کرد که کاکایش در زمان حاکمیت کمونیست ها زندانی و کشته شد.


گاردین در ادامه سخنان این جوان را نقل کرده که می گوید: کاکایم باقر جان نام داشت و سی و پنج سال پیش دستگیر شد و من با مادر کلانم هر هفته به این امید به زندان پلچرخی می رفتیم که شاید باقر جان رها شود.

این افغان گفته که همه روزه در گرمی ها بیرون می رفتند و دست خالی باز می گشتند. او می گوید: با تمام سختی ها نمی توانستیم وطن را ترک کنیم زیرا امیدوار بودیم که باقر رها می شود و اگر ما در خانه نباشیم و او رها شود، بر او سخت می گذرد.

روزنامه گاردین در ادامه اظهارات برادر زاده باقر جان نوشته است: یکی از اعضای خانواده آنها که بسیار صادق هم است، سوگند یاد کرده که باقر را در یک کمپ زندانیان افغان در سایبریا دیده که مشغول سپری کردن عسکری جبری بود و از یک پوسته سرحدی حفاظت می کرد.

روزنامه به نقل از همین خانواده می نویسد: در فهرستی که از سوی حکومت هالند در مورد پنج هزار قربانی افغان پخش شده، باقر جان فرد 1416 است.

گاردین در ادامه نوشته که این لست ثبوتی از ظلم و وحشت همان رژیمی است که شعار خدمت سر می داد اما در واقعیت همین مردم را کشته بود.

به نقل از روزنامه، در فهرست پنج هزار نفری که از سوی رژیم کمونیستی کشته شده اند، هویت این افراد، دهقان، شاگردان مکاتب، تاجران، دکانداران، مامورین و افراد بیکار نوشته شده است.

شماری از این افراد به عنوان افراد ضد انقلاب معرفی شده اند، برخی به عنوان فیودالان و زمین دار و شماری هم ماویست و اخوانی.

گاردین می نویسد: حفیظ الله امین دکتاتور وقت، راه ستالین را در افغانستان دنبال کرد.

روزنامه در بخش اخیر، باز هم اظهارات برادر زاده باقر جان را نشر کرده که میگوید:
« از وحشت گذشته و تاریخ، یک چیز را آموختیم اینکه تا حقایق افشا نشود، از قید تاریخ آزاد نمی شویم. بدون عدالت صلح تامین نمی شود و افغان ها بدون همکاری جامعه بین المللی این کار را انجام داده نمی توانند. جهانیان باید در کنار ما ایستاده شوند و از ما حمایت کنند تا صاحب یک آینده مترقی باشیم.»

واشنگتن پوست
روزنامه امریکایی واشنگتن پوست، مذاکرات و تلاش های صلح میان طالبان پاکستانی و نواز شریف صدراعظم آن کشور را به بررسی گرفته است.

روزنامه در آغاز می نویسد: تلاش های تازه حکومت نو پاکستان که می خواهد با طالبان مصالحه کند، در فرصت زود با مشکلات روبرو می شود و طوری به نظر می رسد که پایان این بحران ها که به پاکستان دارای اسلحه هسته یی یک تهدید است، کار مشکلی خواهد بود.

به نوشته واشنگتن پوست، نواز شریف در بهار گذشته برای از بین بردن تهدید های طالبان که در نتیجه آن تقریباً پنجاه هزار به شمول پنج هزار نظامی کشته شده اند، پلانی را آماده کرده است.

روزنامه همچنان می نویسد: این تلاش های شریف برای احیای اقتصاد شکسته پاکستان نقش حیاتی دارد.

مهم تر از همه اینست تا این تلاش های نواز شریف، منابع و حمایت اصلی طالبان را در حالی قطع کند که نیرو های بین المللی برای خروج از افغانستان آماده گی می گیرند.
XS
SM
MD
LG