لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

سمر: سهم زنان در روند سیاسی باید بیشتر شود


سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، اگر زنان افغان در امور سیاسی آینده در کشور سهم گسترده داشته باشند، می توانند از حقوق شان نیز دفاع کنند.

مسوولان در این کمیسیون تاکید دارند که اگر زنان افغان در انتخابات آیندهء افغانستان حضور فعال نداشته باشند، مشکلات موجود در برابر آنان دیگر هم بیشتر خواهند شد.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که در حال حاضر زنان نسبت به مردان در کشور بیشتر قربانی نا امنی ها وعنعنات ناپسند هستند.

سیما سمر دلیل این مساله را نقش کمرنگ زنان در سیاست و ادارات تصمیم گیرنده می داند.

خانم سمر به روز شنبه در کنفرانس زیر نام ( حق مشارکت سیاسی زنان) که در شهر کابل راه اندازی گردید گفت، زنان افغان باید با توانایی خود از حقوق شان دفاع کنند:

« حق زن حقی نیست که کسی برای ما و شما تحفه بدهد و ما زمانی می توانیم از حق خود استفاده کنیم که سهم فعال داشته باشیم.
هر قدر که سهم ما در سیاست افغانستان فعال باشد، به همان قدر می توانیم برای خود جایگاه باز نمایم.
رسیدن به قدرت سیاسی از طریق سیاست می شود، اگر ما سهم نگیریم در سیاست به قدرت سیاسی هم نمی رسیم.
زمانی که به قدرت سیاسی هم نرسیم کسی حق ما را تحفه نمی دهد.»


کنفرانس ( حق مشارکت سیاسی زنان) که برای یک روز در شهر کابل برگزار گردید، فعالان زن از ولایات مختلف افغانستان نیز در آن شرکت داشتند.

خواست ها برای حضور گستردهء زنان در انتخابات در حالی مطرح می گردند که کمتر از هفت ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی باقی مانده است.

سهم کمرنگ زنان در روند ثبت نام رای دهنده گان مسالهء دیگر است که برخی از فعالان زن نسبت به آن نگرانی دارند.

نیلوفر یکی از فعالان زن از ولایت بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت که بسیاری از زنان افغان از اهمیت انتخابات آگاهی ندارند.

وی راه اندازی چنین نشست ها را در این زمینه مهم دانسته و تاکید دارد که حکومت افغانستان باید در آینده نیز همچو برنامه ها را ادامه دهد:

« این برنامه ها می تواند در قسمت آگاهی زنان و از طریق زنانی که در این برنامه ها شرکت می کنند و با اقشار مختلف زنان در ولایات مختلف در تماس اند، می تواند برای بیشتر شدن سهم آنان در مشارکت سیاسی سهم برازنده داشته باشند.
باید زنان آن قدر آگاهی سیاسی دریابند تا بدانند که کدام کاندید به نفع آنان است و کدام کاندید می تواند در وضعیت زندگی زنان بهبود به وجود آورد.»


نگرانی ها به خاطرحضور کمرنگ زنان در انتخابات سال آیندهء افغانستان در حالی ابراز می گردند که کمیسیون انتخابات این کشور بیشتر شدن سهم زنان را از اولویت های کار اش عنوان کرده است.

مسوولان در این کمیسیون گفته اند که به همین منظور، مراکز ثبت نام رای دهنده گان را به تاریخ 25 میزان از ولسوالی ها به قریه ها نیز گسترش می دهد.

اما آگاهان امور به این باور اند تا زمانی که وضعیت امنیتی در کشور بهبود نیافته و برای حضور زنان در سیاست فضای مناسب ایجاد نگردد، بیشتر شدن آنان در امور سیاسی نا ممکن خواهد بود.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG