لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

ولسی جرگه: کشته شدن پولیس در وردوج باید پیگیری شود


برخی از وکلای بدخشان در ولسی جرگه از کشته شدن پولیس در ولسوالی وردوج این ولایت ابراز نگرانی کرده خواهان پیگیری عاجل این رویداد شدند.

پس از انتقاد و نگرانی وکلای بدخشان در خصوص قضیه کشته شدن پولیس در ولسوالی وردوج، ولسی جرگه کمیسیون را توظیف نمود تا قضیه را بررسی نماید.

میرویس یاسینی معاون ولسی جرگه که ریاست جلسه روز شنبه را به عهده داشت با انتقاد از بی توجهی حکومت، روی مسوولیت های ولسی جرگه در قبال همچو حوادث نیز تاکید کرد.

آقای یاسینی دستور داد تا به زود ترین فرصت کمیسیون کارش را در خصوص رویداد ولسوالی وردوج آغاز کند:

« کمیسیون فوراً ساخته شود کار خود را از همین لحظه آغاز می کند و دوم عملکرد حکومت باید به تفتیش گرفته شده هر نقطه افغانستان و ارگان های سه گانه امنیتی تحت تمرکز گرفته شود و ببینیم که بالاخره به کجا می رویم و اگر این مسوولیت را ادا کرده نتوانستیم پیش خدا و مردم افغانستان مسوول باقی خواهیم ماند.»

گزارش ها می رسانند که چهارشنبه هفتهء گذشته نیرو های پولیس در ولسوالی وردوج پس از انجام عملیات هنگام بازگشت به مرکز مورد کمین مخالفان مسلح قرار گرفته و شماری از این نیرو ها کشته و زخمی شدند.

وزارت داخله افغانستان تایید کرد که در این رویداد 18پولیس کشته و شماری هم زخم برداشته اند.

گزارش ها می رسانند که پیش از این نیز مخالفان مسلح در ولسوالی وردوج حملات مسلحانه را انجام داده و شماری از نیرو های افغان را هدف قرار داده بودند.

وردوج یکی از ولسوالی های بدخشان است که در آن بیش از شصت قریه بزرگ موجود است که برای مخالفان مسلح از نظر استراتیژیک دارای اهمیت زیاد می باشد.

برخی از وکلای بدخشان از کشته شدن این نیرو ها ابراز نگرانی کرده حکومت را متهم به بی توجهی در تامین امنیت و همکاری با طالبان در این ولایت کردند.

این وکلا می گویند، حکومت با ساختن پروژه های سیاسی برای ناامن ساختن ولایت بدخشان می خواهد مانع برگزاری انتخابات در این ولایت گردد:

نیلوفر ابراهیمی و شاه عبدالاحد افضلی در مورد گفتند:

« اصل هسته بزرگ از حکومت و حکومت مردان اینست که این بازی سیاسی و به چالش کشاندن انتخابات است ولی من منحیث وکیل مردم نمی خواهم پسران ما قربانی سیاست های خام و پخته گروه های مختلف شود.
امروز وضعیت که در وردوج حاکم است، مسوول اش همین سیاست مداران هستند که پروژه می سازند بخاطرعملیات ها و بخاطری که مردم بدخشان در انتخابات سهم نگیرند، و بالاخره بخاطر ادامه قدرت شان در حکومت.»


پیش از این هم انتقادات مشابه از سوی برخی نمایندگان مطرح شده اما حکومت افغانستان همواره این گونه اظهارات را رد کرده است.

مقامات حکومت به شمول حامد کرزی و مارشال فهیم معاون اول رییس جمهور همواره روی برگزاری انتخابات به موقع تاکید کرده و آن را یگانه راه معقول انتقال سیاسی عنوان کرده اند.

نماینده گان مردم بدخشان در ولسی جرگه هشدار دادند که هر گاه به وضعیت بدخشان توجه نشود، این مشکل سبب سقوط تمام ولایات شمال افغانستان خواهد شد.

وزارت دفاع افغانستان هفتهء گذشته با پخش اعلامیه گفته است که نیرو های امنیتی کشور، ولسوالی وردوج بدخشان را از وجود مخالفین پاکسازی کرده اند.

اما نماینده گان ولسی جرگه می گویند، اظهارات ضد و نقیض مقامات امنیتی سبب خواهد شد تا بحران گسترش یافته و دامنه ناامنی ها به تمام ولایات افغانستان سرایت نماید.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG