لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۷

ملا برادر از پشاور به شهر کراچی منتقل شده است


بر اساس گزارش ها، ملا برادر در شهر کراچی پاکستان در محلی امن جابه جا شده است.

ملا برادر که فرد نمبر دوی طالبان و معاون ملا عمر رهبر این گروه بود، در آغاز همین هفته از قید در پاکستان رها شد.
مقامات افغان بردار را، همچو شخصی می بینند که نفوذ وی در حلقات طالبان می تواند برای پروسه صلح افغانستان، مثمر تمام شود.

بعد از آن که پاکستان به روز شنبه اعلان آزادی ملا بردار را کرد، خبر های گوناگونی در مورد محل بود و باش وی نیز نشر شدند.

با وجودی که محل دقیق بود و باش ملا برادر هنوز معلوم نیست، ولی یک مقام استخباراتی پاکستان به آژانس خبری رویترز گفته است، برادر از پشاور به شهر کراچی منتقل شده است.

این مقام استخباراتی که از وی نام گرفته نشده می گوید، برادر صبح دیروز یکشنبه، با هلیکوپتر از پشاور به کراچی انتقال داده شد.

آژانس خبری رویترز از قول یک مقام ارشد استخبارات پاکستان نوشته که می گوید، ملا برادر به افغانستان داده نخواهد شد و در محل امن در کراچی، اقامت می گزیند.

به گفته این مقام، تصمیم در مورد ملا بردار را، پاکستان، افغانستان و امریکا اتخاذ می کنند.

مقامات پاکستانی نگفته اند که ملا برادر تا چی وقت در کراچی خواهد بود، ولی قبل از این بعضی منابع گفته بودند، برادر شاید به ترکیه، عربستان سعودی یا دوبی فرستاده شود تا زمینه آغاز مذاکرات صلح را با طالبان فراهم نماید.

مقامات در پاکستان گفته اند، اعلان رهایی ملا برادر دیروز در حاشیه اجلاس اسامبله ملل متحد، در آستانه یی ملاقات بارک اوباما و نواز شریف صورت گرفت.

یک مقام گفته است، موضوع آزادی ملا برادر به سفر نواز شریف به نیویارک وابسته بود تا چنان نشان داده شود که پاکستان برای کمک به پروسه صلح در افغانستان، آماده هر نوع اقدام است.

گمان می رود ملا برادر چهل و چند ساله که مرد آرام است، به میانجیگری در مساله صلح مایل است و در همین رابطه گذشته، با حکومت افغانستان تماس گرفته بود.

آژانس خبری رویترز از قول بعضی منابع نزدیک به طالبان نوشته است که ملا برادر که در سال 2010 در جریان عملیات مشترک نیرو های امریکایی و پاکستانی در کراچی دستگیر شده بود، حال در همین شهر با خانواده اش یکجا شده است.
XS
SM
MD
LG