لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

کار انتقال آب به شهر ایبک سمنگان تا 2 سال تکمیل می شود


نبود آب صحی آشامیدنی در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان عمده ترین مشکل این شهر است و به همین دلیل شهر ایبک برخلاف سایر نقاط، ساکنین زیاد ندارد و مردم زندگی حتی در روستاهای دور دست را بهتر از این شهر که آب برای خوردن ندارد میدانند.

در حال حاضر مردم این شهر یا از آبهای ملوث جوی ها و آبهای گندیده حوض ها استفاده می کنند و یا هم یک بیرل دوصد لیتره آب را به قیمت صد تا یک صدو پنجاه افغانی می خرند و با آن گزاره می نمایند.

داشتن آب پاک برای هر انسان درین شهر بزرگترین آرزو است و اما رسیدن به آن را محال و خیلی هم محال میداند.

ولی حالا گمان میرود که این آرزو برآورده شده و این رنج که نسل های زیاد به آن مواجه بودند پایان میابد.

خیر الله انوش والی سمنگان می گوید کار انتقال آب به شهر ایبک که پنج ماه پیش از چشمه سارهای ولسوالی خرم و سارباغ آغاز شده بود خیلی به پیش رفته و ممکن تا کمتر از دو سال دیگر به پایه اکمال برسد.

او به رادیو آزادی گفت کار خیلی به سرعت به پیش می رود و مرحله اول ان که آوردن نل از کشورهای خارج به سمنگان بود تمام شده و همین اکنون چندین کیلومتر نلدوانی آن هم به پیش رفته است:

« کار بیشتر از قرار دادی که بسته شده بود به پیش می رود و فعلاً مرحله اول آن صد در صد به پیش رفته است. »

بگفته وی این پروژه ارزشمند که به هزینه نزدیک به 9 میلیون دالر امریکایی از بودجه دولت ساخته می شود از اهمیت زیاد برخوردار است و با تکمیل آن زندگی شهر نشینی شهریان ایبک هم تا حد زیاد تکمیل می گردد.

در همین حال محمد اسحق یک باشنده شهر ایبک به رادیو آزادی گفت:
« ایبک شهر تاریخی و دلنشینی است و اگر همین کمبود آب که بزرگترین مشکل آن می باشد برطرف گردد دیگر این شهر به بهشتی که همه آرزوی زیستن در آن را داشته باشند تبدیل می گردد. »

بگفته مسوولین آب های زیر زمین شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان در اعماق چهار تا پنجصد متری زمین قرار دارد و از این رو حفر چاه ها سطحی در آن به آسانی میسر و امکان پذیر نیست و یکی دو چاه عمیق دولتی هم که وجود دارد توان آبدهی به ساکنان آنرا ندارد.


بشیر احمد غزالی، بغلان
XS
SM
MD
LG