لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

اطفال افغان: ما صلح می خواهیم


ده ها تن از اطفال افغان امروز با راه اندازی یک گردهمایی در مقابل ساختمان شورای ملی افغانستان، خواهان تحقق صلح در کشور شدند.

به سلسلهء برگزاری محافل به مناسبت هفته صلح در کشور، این بار تعدادی از اطفال افغان دست به راه پیمایی زده و خواهان تحقق هر چه عاجل صلح در کشور شدند.

این اطفال که تعداد شان به ده ها تن می رسید به روز دوشنبه در مقابل ساختمان شورای ملی تجمع کرده و از طرف های درگیر جنگ خواستند تا از کشتار مردم به خصوص اطفال دست بردارند.

این راه پیمایی از سوی برخی از نهاد های جامعه مدنی به هدف رسانیدن صدای اطفال افغان به گوش مسوولان و طرف های درگیر جنگ راه اندازی شده بود.

سه تن از اطفالی که در این راه پیمایی اشتراک داشتند، گفتند:

« برای خواستن صلح به اینجا آمده ایم که ما یک کشور بسیار آرام داشته باشیم تا ما بتوانیم درس بخوانیم و بزرگان ما به کار های خود برسند و اینکه یک کشور سرسبز و آرام داشته باشیم.
اگر در کشور ما صلح باشد ما می توانیم که خود را با کشور های اروپایی برابر بسازیم.»

« ما خود ما باید صلح را بخواهیم تا مکاتب جور شوند، کار کنیم و نان پیدا کنیم.»

« ما اطفال به هیچ کسی بدی نکرده ایم، از رفتن به مکتب می ترسیم، آیا گناه ما اینست که ضعیف هستیم و از خود دفاع کرده نمی توانیم؟»


این اطفال از حکومت افغانستان نیز خواستند تا برنامه های را برای جلوگیری از کشتار اطفال در جریان جنگ با مخالفین روی دست بگیرد.

در سال های اخیر شماری از نهاد های ملی و بین المللی نیز بخاطر افزایش تلفات اطفال افغان در جنگ جاری در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

چنانچه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در تازه ترین گزارشش اعلام کرد که در سال جاری ارقام تلفات اطفال در اثر جنگ در افغانستان به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

در عین حال شماری از وکلای مردم در ولسی جرگه در دیدار با اطفالی که در راه پیمایی اشتراک داشتند وعده سپردند که صدای آنها را به گوش مسوولان می رسانند.

زهرا نادری ضمن ستایش از این ابتکار گفت که این اقدام اطفال به جنگجویان نشان می دهد که هیچ نسل افغانستان خواهان جنگ و تشدد نمی باشند.

در عین حال اداره صلح و ترقی و تربیت بدنی وزارت معارف نیز به مناسبت روز جهانی صلح مسابقات ده روزه والیبال و باسکتبال را میان ده لیسه دخترانه در شهر کابل راه اندازی کرد.

زین الله شهید زی مسوول پروگرام های اداره صلح و ترقی به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که هدف شان از این کار، ترویج فرهنگ صلح می باشد:

« هدف اصلی راه اندازی این مسابقات مبارزه با فساد اداری و همین گونه به مناسبت تجلیل از روز جهانی صلح بوده است و این که چگونه می توانیم نسل های آینده خود را از فساد اداری نجات بدهیم و تا حالا سه مسابقه میان شش تیم انجام شده که تیم ملالی برنده می باشد.»

در کنار این همه محافل و گردهمایی ها، حکومت افغانستان از سال 2009 میلادی به این طرف در تلاش مذاکره با مخالفین مسلح و برقراری صلح در کشور است.

تلاش های که گفته می شود تاکنون نتیجه چندانی در پی نداشته و همین مساله بسیاری از مردم این کشور را در ارتباط به آینده افغانستان، مایوس ساخته است.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG