لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

بحران گروگان گیری در یک فروشگاه بزرگ نایروبی ادامه دارد


بحران گروگان گیری در یک فروشگاه بزرگ در نایروبی مرکز کینیا ادامه دارد. صدای فیر ها و انفجارات امروز هم در دراین فروشگاه شنیده می شد و براساس گزارش ها حدود 15 تندرو مسلح و تعدادی نا معلوم از گروگان ها هنوزهم در داخل این مغازهء بزرگ موجود اند.

گروه تندرو الشباب گفته است، این حمله جواب به دخالت نظامی کینیا در سومالیا است.

از روز شنبه به این سو حد اقل 69 تن در اثر درگیری بین تندروان و نیروهای امنیتی در فروشگای وست گیت در نایروبی کشته و 170 تن دیگر جراحت برداشته اند.

براساس گزارش ها حدود 15 تندرو مسلح و تعدادی نا معلوم از گروگان ها تا هنوزهم در داخل این فروشگاه اند.

گروه تندروسومالیایی الشباب که با القاعده رابطه دارد در عقب این حمله قرار دارد.

اردوی کینیا گفته است، کنترول اکثر نقاط این فروشگاه لوکس را که بخش از آن ملکیت اسراییلی هاست به دست گرفته است.

حمله کننده گان به روز شنبه، با ماشیندارها و بمب های دستی بر این فروشگاه هجوم برده، ده ها تن را گروگان گرفتند.

جنرال دیوید کیمایو یک مقام ارشد پولیس کینیا گفته است، تعدادی از گروگان ها را دیشب، نجات داده اند. وی در یک پیام از طریق تویتر نوشته است، که تعدادی کمی از گروگان ها نزد تندروان دراین فروشگاه گیر مانده اند.
اما جنرال دیوید کیمایو رقم دقیق این افراد را ارایه نکرده است.

اوهورو کینیاتا رییس جمهور کینیا در یک سخنرانی خطاب به ملت گفت، مرتکبین این حمله شدیداً مجازات خواهند شد.

گروه الشباب گفته است، این حمله جواب این گروه به دخالت نظامی کینیا در سومالیا است. حدود 4000 سرباز کینایی در سومالیا مستقر اند و از سال 2011 به اینطرف برضد تندروان اسلامی می جنگنند.

در حملهء نایروبی اتباع بریتانوی، فرانسوی، کانادایی، هندی و هالندی هم کشته شده اند. دیوید کامیرون صدراعظم برتانیا این حمله را که در آن، سه بریتانوی کشته شده اند، با شدیدترین الفاظ محکوم کرده است.
دیوید کامیرون گفته است:
"این یک حمله کاملا انزجار آمیز و ظالمانه است. آنچه که می دانیم این است که سه بریتانوی دراثر این حمله کشته شده اند. بحران جریان دارد و باید برای خبرهای بدتر آماده باشیم."

از سوی دیگر آی. سی. سی یا محکمه بین المللی مجرمان امروز اعلان کرد که به ویلیام روتو معاون رییس جمهور کینیا که در حال حاضر به دلیل خشونت های انتخاباتی تحت محاکمه قرار دارد، اجازه می دهد که برای حل این بحران برای یک هفته به کینیا برود.

گزارش شده است که حد اقل هفتاد تن تاحال در جریان این درگیری ها کشته شده اند، تعدادی مفقودالاثر بوده، زد و خوردها ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG