لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

پروژه برق رسانی دشت برچی، ارغندی و پغمان آغاز می شود


عبدالرازق صمدی رییس شرکت برشنا
عبدالرازق صمدی رییس شرکت برشنا
شرکت برشنا میگوید که به اساس قرار داد امضا شده میان این شرکت و کمپنی ترکی فیکا تا دو نیم سال دیگر به مناطق دشت برچی، ارغندی و ولسوالی پغمان کابل شبکه برق امتداد خواهد یافت.

عبدالرازق صمدی رییس شرکت برشنا به روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که این پروژه به ارزش چهل و هشت میلیون دالر امریکایی تطبیق می شود.

اینکه مصارف این پروژه از سوی کی پرداخته می شود و با تطبیق آن چه تعداد مردم کابل از نور برق مستفید خواهند شد، در مورد آقای صمدی گفت:
« این از کمک های بلاعوض بانک آسیایی است که این به قرار دادی داده شد و بعد از یک رقابت سالم به سطح بین المللی قرار داد گرفتند، از آن چهل هزار خانواده از آن مستفید می شود و بسیار سیستم های مجهز و معیاری به سطح جهان و دارای یک صد و شصت و پنج ترانسفارمر دارد. »

به اساس معلومات مسوولین شرکت برشنا، در حال حاضر هشتاد و پنج درصد مردم در شهر کابل از نور برق مستفید اند و تلاش ها برای گسترش آن در تمام نقاط این شهر و دیگر ولایات ادامه دارد.

یک بخش اعظم این برق از ازبکستان و دیگر کشور های همسایه شمالی افغانستان وارد می گردد.

مسوولان شرکت ترکی حین مراسم عقد قرار داد با شرکت برشنا وعده سپرده اند که این پروژه را به همکاری انجنیران افغان به زودی تکمیل می کنند.

انجنیر قادر فرهاد یک مسوول این شرکت:
« ما تعهد می کنم که این پروژه را قبل از زمان تعیین شده آن تکمیل می نمایم و آنچه که مردم افغانستان توقع دارند، زودتر از آن برق را توزیع می کنم. »

از وزارت انرژی و آب همواره انتقاد شده که تطبیق پروژه های برق را با شرکت های خارجی عقد می کند و در بخش اعمار بند های برق و تولید انرژی به داخل کشور کار های موثر انجام نداده است.

برخی از کارشناسان می گویند که یک بخش اعظم برق کشور هم اکنون از کشور های همسایه وارد می شود و این مساله استقلالیت اقتصادی افغانستان را زیر سوال قرار میدهد.

اما مقام های وزارت انرژی می گویند که شرکت های خصوصی افغانستان به تنهایی توانایی تطبیق این پروژه ها را ندارد.

آنان همچنان ادعا دارند که در حال حاضر ساخت هر بند برق نیاز به میلیارد ها دالر دارد و در شرایط فعلی حکومت توان پرداخت این مقدار پول را ندارد.
XS
SM
MD
LG