لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

پوتین: با خروج نیروهای خارجی، فعالیت های تروریستی در افغانستان افزایش خواهد یافت


ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ابراز تاسف کرده می گوید، بعضی دلایل در مورد افغانستان وجود دارد که نشان میدهد پس از سال 2014 میلادی و با خروج نیرو های بین المللی از این کشور، شاهد فعالیت های تروریستی خواهد بود و تولید مواد مخدر در آنجا افزایش خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین به روز دوشنبه در شهر سوچی جای که نشست سازمان امنیت دسته جمعی برگزار شده بود در سخنرانی اش گفت: گروه های تند رو در افغانستان از همین حالا تلاش های شان را برای گسترش فعالیت های خود در کشورهای همسایه و آسیای میانه آغاز کرده اند.

به گفته آقای پوتین، کشور های عضو سازمان امنیت دسته جمعی باید برای جلوگیری از تهدید های تروریزم و مواد مخدر گام های را برای حفاظت سرحدات افغانستان با تاجکستان بردارند:

« ما نباید از، به میان آمدن هرگونه تحول در آنکشور حیران شویم. با توجه به همین مساله امیدوارم که امروز ما برای حفاظت و تحکیم امنیت سرحد میان افغانستان و تاجکستان گفتگو نماییم. »

ولادیمیر پوتین همچنان گفت: «صرف نظر از اینکه پس از سال 2014 میلادی و با خروج نیرو های بین المللی از افغانستان، چی در آنکشور واقع می شود اعضای سازمان امنیت دسته جمعی باید برای مبارزه با تهدید های که از افغانستان سرازیر می شوند اقدام کنند. »

در سازمان امنیت دسته جمعی روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرغزستان تاجکستان و بلاروس عضویت دارند و ریاست آنرا روسیه به عهده دارد.

مقامات روسیه و تاجکستان می گویند، در نیمه اول سال 2013 میلادی تقریباً سه و نیم تن مواد مخدر را که از افغانستان قاچاق شده بود بدست آورده اند.

در این میان خبرگزاری اترتاز به نقل از ویکتور ایوانوف رییس اداره فدرال کنترول مواد مخدر در روسیه گزارش داده و گفته است: در کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان چهل در صد افزایش به میان آمده است.

به گفته او مبارزه فعلی علیه مواد مخدر در افغانستان، جامعه بین المللی را فریب داده و تا حالا به کدام نتیجه نرسیده است.
XS
SM
MD
LG