لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

مرگ و میر مادران در بلخاب 80 درصد کاهش یافته است


داکتران شفاخانه ولسوالی بلخاب سرپل می گویند که مرگ و میر مادران باردار و اطفال نوزاد در آن ولسوالی نسبت به سال گذشته 80 درصد کاهش یافته است.

شماری از باشنده گان ولسوالی دور افتاده بلخاب سرپل قبلاً از دوری راه و نبود داکتران مسلکی شکایت داشتند، اما حالا این مشکل شان نسبت به سال گذشته در بلخاب تا حدی مرفوع گردیده است.

داکتر جواد حسینی مسوول شفاخانه ولسوالی بلخاب به رادیو آزادی گفت که ارتقای مرکز صحی این ولسوالی به شفاخانه 30 بستر، داشتن تجهیزات پیشرفته طبی، امبولانس و ازدیاد پرسونل صحی بخصوص قابله ها، از عوامل عمده کاهش مرگ و میر مادران در این ولسوالی می باشد.

داکتر حسینی گفت:
« مرگ و میر مادران و اطفال نوزاد به صورت چشمگیری در این مدت کم شده، با افزایش پرسونل و تغیر مرکز صحی به شفاخانه ولسوالی تغیرات چشمگیری پیدا شده و مشکل مردم حل شده است. در خصوص کاهش مرگ و میر مادران و اطفال ما، امبولانس 24 ساعته داریم. مریض ولادتی را از خانه اش به شفاخانه انتقال داده بعد از ولادت به خانه می رسانیم. »

در عین حال معصومه یکی از قابله های موظف شفاخانه بلخاب، از ازدیاد مراجعه خانم ها جهت ولادت یاد آوری نموده گفت، که آنان در این شفاخانه ماهانه بیش از 40 خانم را ولادت میدهند.

وی همچنان گفت:
« کار ما همیشه از هدف بلند بوده، ولادت و مراقبت های صحی کار بسیار دشوار است. ما هیچ گاه از مراقبت مریضان خسته نشده ایم. در پهلوی این کار ما برای خانم ها تعلیمات صحی را نیز آگاهی می دهیم. و زیادتر ولادت ها در خود شفاخانه اجرا می شود. »

در این حال تعدادی از مریضان ولادتی و خانواده های آنان نیز از کار و فعالیت پرسونل این شفاخانه اظهار رضایت نموده می گویند، که پرسونل شفاخانه بطور صادقانه همیشه آماده خدمت به مردم می باشند.

یکتن آنان در زمینه گفت:
« خوب است داکتران زحمت می کشند و مریضان را تداوی می کنند. ما داکتران خوب و زحمتکش داریم که از ما مانند داکتران دیگر ولایات پول نمی گیرند، رایگان تداوی می کنند. »

این در حالی است که بگفته مسوولان شفاخانه ولسوالی بلخاب، این ولسوالی بیشتر از هفتاد هزار نفوس دارد که 85 درصد آن تحت پوشش عرضه خدمات صحی این شفاخانه قرار دارند.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG