لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۶

ربانی: علمای دین موقف شان را در مورد جنگ افغانستان روشن سازند


علمای بیش از بیست کشور اسلامی جهان امروز در کابل گرد هم آمده اند تا از نگاه اسلام به جنگ جاری در افغانستان راه حل دریابند.

رییس شورای عالی صلح می گوید که جنگ در افغانستان تحت نام اسلام جریان دارد و علمای کشور های اسلامی باید در این مورد موقف خود را روشن بسازند.

صلاح الدین ربانی در کنفرانس بین المللی علما اسلام و صلح که به روز سه شنبه در شهر کابل برگزارشده بود گفت، این جنگ هر روز صد ها تن از افراد بی گناه را در کشور های منطقه بخصوص افغانستان قربانی می گیرد.

آقای ربانی همچنان از اشتراک کنندگان این نشست خواست تا موفق شان را در ارتباط به انجام حملات انتحاری در افغانستان نیز روشن بسازند:

« علمای محترم نکته قابل تحمل اینست که آنچه امروز ما شاهد آن هستیم خشونت های است که به نام اسلام و مسلمانان پیوند خورده است به هر صورت گردهمایی و نشست علمای جهان اسلام و اتخاذ موضع روشن و واحد آنها را در رابطه به مساله افغانستان نیاز جدی می دانیم.
آنچه در این زمان مردم ما درد آن را بیشتر احساس می کنند پدیده جدیدی است که مسلمانان را مواحدم می داند و تکفیر می کند.»


این کنفرانس یک روزه بین المللی علمای اسلام از سوی شورای سرتاسری علمای افغانستان و سازمان همکاری کشور های اسلامی برگزار شده است.

در این کنفرانس علاوه بر افغانستان، علمای بیست و چهار کشور اسلامی جهان نیز اشتراک کرده اند.

پاکستان، ایران، تاجکستان، عربستان، کویت، مصر، اردن ،عراق و اندونیزیا از جمله کشور های اند که علمای آنها در این کنفرانس حضور یافتند.

در این کنفرانس پیام رییس جمهور کرزی نیز توسط عطاالله لودین معاون شورای صلح افغانستان به خوانش گرفته شد.

حامد کرزی در پیامش گفته است، با آن که افغانستان دارای حکومت اسلامی بوده و در محاکم آن به اساس قوانین اسلامی فیصله صورت می گیرد، اما هنوز هم مردم این کشور قربانی جنگ به نام اسلام می شوند.

در عین حال آیدن نورهان مسوول سازمان همکاری کشور های اسلامی در این کنفرانس گفت که علمای کشور های اسلامی باید مسوولیت شان را در قبال افغانستان ادا نمایند.

آقای نورهان افزود که علما وظیفه دارند تا برای نجات مردم افغانستان از جنگ جاری تلاش بکنند:

« سازمان همکاری کشور های اسلامی آماده است که همچون نشست های دیگر را نیز به این هدف برگزار کند که این علما با در نظر داشت ارشادات دین مقدس اسلام، صلح را به امت اسلامی تامین کنند، بخصوص برای میلیون ها برادر افغان ما که سه دهه مشکلات را پشت سرگذاشته اند.

ما می دانیم که امت اسلامی نسبت به دیگر رهبران سیاسی و اجتماعی، علمای خود را احترام می کنند و به آنها باور دارند و حرف شان را قبول می کنند.»


در بیش از یازده سال گذشته این نخستین باریست که همچون یک کنفرانس اسلامی به هدف جلب همکاری کشور های اسلامی برای پایان بخشیدن به جنگ جاری در افغانستان، برگزار می شود.

اعضای شورای عالی صلح امیدوار اند که با برگزاری همچون نشست ها بتوانند مخالفین مسلح را تشویق به پیوستن در پروسه صلح نمایند.

در چند سال اخیر مخالفین مسلح با انجام حملات انتحاری و گروهی تاسیسات دولتی و نیرو های امنیتی افغان و بین المللی را هدف قرار داده اند که در بیشتر آن به افراد ملکی تلفات وارد شده است.

پیش از این عبدالرب رسول سیاف رهبر جهادی و عضو ولسی جرگه و یک تعداد از علمای دیگر افغان انجام حملات انتحاری را عمل خلاف اسلام عنوان کرده اند، اما هنوز هم در گوشه و کنار کشور همچون حوادث رخ می دهد.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG