لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

شرکت کننده گان کنفرانس اسلام و صلح خواهان ختم جنگ در افغانستان شدند


مسوولان شورای عالی صلح افغانستان میگویند که شرکت کننده گان کنفرانس بین المللی اسلام و صلح خواهان ختم جنگ در این کشور شده و آنرا جنگی عنوان کردند که بخاطر اهداف شخصی انجام می شود.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح در پایان این کنفرانس که به روز سه شنبه در کابل برگزار شده بود، گفت که علمای بیش از بیست کشور جهان روی تامین صلح و مذاکره به رهبری افغان ها تاکید کردند.

آقای شاهد در صحبت با رادیو آزادی گفت که در این کنفرانس اشتراک کننده گان برضد جنگ جاری در افغانستان نیز فتوا صادر کردند.

این کنفرانس که ابتکار سازمان همکاری کشور های اسلامی و شورای سراسری علمای افغانستان برگزار شده بود در آن علمای پاکستان، ایرانعربستان سعودی، مصر ، اندونیزیا و چندین کشور اسلامی دیگر شرکت نموده بودند.

مسوولان شورای عالی صلح می گویند که به هدف پایان بخشیدن خشونت ها در افغانستان نقش علمای مهم است و باید این علما مخالفین مسلح را تشویق به پیوستن در پروسه صلح نمایند.

در این حال مولوی شاهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح می گوید که در این نشست همچنان فیصله به عمل آمد که برای کامیابی پروسهء صلح باید نشست های مشابه برگزار گردد.

هرچند شورای عالی صلح و مردم عام در افغانستان امید وار اند که برگزاری نشست علما در کابل برای پایان بخشیدن خشونت ها در این کشور کمک کند، اما برخی از کارشناسان افغان می گویند که جنگ جاری در این کشور، به اشارهء استخبارات منطقه جریان دارد.

آنان می گویند تا زمانی که اراده استخبارات کشور های همسایه به خصوص پاکستان در قبال افغانستان تغییر نکند، نا امنی ها در این کشور ادامه خواهد داشت.

هرچند تاکنون طالبان مسلح در ارتباط به برگزاری نشست روز سه شنبه در کابل چیز نگفته اند اما در گذشته گفته اند تا زمانی که نیروهای خارجی در این کشور حضور داشته باشند، آنان به درگیری شان ادامه میدهند.
XS
SM
MD
LG