لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

«جنگ سالار پیشین برای خروج غربی ها آماده می شود»


شپیگل آنلاین
"جنگ سالار پیشین برای خروج غربی ها آماده می شود" عنوان مقالهء طولانی است که شپیگل آنلاین نشر کرده.

این مقاله به کارکرد ها و گذشتهء اسماعیل خان وزیر انرژی و آب افغانستان اختصاص یافته است.

درین مقالهء شپیگل آنلاین آمده است، در حالی که غرب می خواهد به زودی ممکن خود را از میدان جنگ در افغانستان بیرون کند، جنگسالاران قبلی مانند اسماعیل خان برای افغانستان بعد از خروج نیرو های ناتو آماده می شوند.

نویسندهء این مقالهء شپیگل آنلاین نگاه کوتاهی به دفتر کار اسماعیل خان انداخته و می نویسد که در یکی از دیوار های دفتر کار اسماعیل خان نقشهء افغانستان آویزان است.

اسماعیل خان به خط سرحدی میان ایران و افغانستان در روی این نقشه اشاره کرده و به خبرنگار اشپگیل آنلاین گفته است که در سال 1996 میلادی همراه با 17000 جنگجو از همین نقطهء مرزی وارد افغانستان شده است تا با طالبان بجنگد.

نویسندهء این مقالهء شپیگل آنلاین می افزاید، وزیر انرژی و آب افغانستان نمی خواهد در بارهء آب و برق و یا هم در بارهء این که وزارت تحت رهبری اش پس از طالبان چه کاری کرده سخن بگوید. او می خواهد تنها در بارهء گذشته حرف بزند، در بارهء جنگ با اتحاد شوروی، در بارهء رژیم به رهبری داکتر نجیب الله و در بارهء تندروان اسلامی که بعداً افغانستان را تسخیر کردند.

انستتیوت گزارش دهی از جنگ و صلح
اما نشریهء انستتیوت گزارش دهی از جنگ و صلح در بارهء رهایی زندانیان طالب و پیامد های ممکن آن نوشته است.

در بخشی از مقالهء این نشریه آمده است که سیاستمداران افغان و کارشناسان رهایی شماری از طالبان را محکوم کرده و استدلال می کنند که این کار نمی تواند طالبان را به مذاکرات صلح تشویق کند.

انستتیوت گزارش دهی از جنگ و صلح می نویسد، در هجدهم ماه جولای 41 طالب به شمول سه قوماندان آنها در ولایت غزنی از زندان رها شدند.

درین مقاله به نقل از محمد علی احمدی معاون والی غزنی آمده که دو تن از طالبان رها شده در یک برخورد مسلحانه با نیرو های امنیتی کشته شده اند.

احمدی همچنان از یک زندانی دیگر سخن گفته که پس از رهایی اش هفده مامور پولیس را کشته و همین حالا در ولسوالی خوگیانی قاضی طالبان است.

به نوشتهء انستتیوت گزارش دهی از جنگ و صلح، معاون والی غزنی بالای پالیسی رهایی زندانیان طالب توسط حکومت انتقاد کرده است.

این پالیسی توسط شورای عالی صلح پیشنهاد شده و رییس جمهور حامد کرزی از آن پشتیبانی می کند.
XS
SM
MD
LG