لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

رسول: به آیندهء روابط افغانستان و پاکستان خوشبین استم


زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان
زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان
وزیر خارجهء افغانستان که برای اشتراک در اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد به نیویارک رفته دیروز به یک جلسه انجمن آسیا سخنرانی کرد.

زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان پس از این که پاکستان چند روز پیش شماری از زندانیان طالب را رها ساخت در بارهء بهبود روابط دو کشور همسایه که عموماً خالی از تنش نمی باشد، ابراز خوشبینی کرد.

افغانستان اتهام وارد می کند که پاکستان با شورشیان افغان کمک می کند و آنها را در خاک خود پناه داده است.

ولی وزیر خارجه افغانستان روز سه شنبه گفت، رهایی ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دوم طالبان از زندان پاکستان نشان می دهد که صدراعظم جدید این کشور نواز شریف به تعهدات همکاری با افغاستان پایبند می باشد.

گزارش آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس می افزاید: ملا برادر پس از آن در سال 2010 دستگیر شد که برای صلح با حکومت افغانستان تماس های پنهانی برقرار نمود.

افغانستان در دو سال گذشته خواهان رهایی وی بود.

افغانستان به این باور است که ملا عبدالغنی برادر برای مختل ساختن روند صلح از سوی پاکستان دستگیر شد.

ولی اکنون پاکستان نگران است که اگر با خروج قوای بین المللی از افغانستان نا آرامی در این کشور گسترش یابد برای خود پاکستان هم مشکل خواهد بود که طالبان پاکستانی را مهار کند.

وزیر خارجهء افغانستان گفت، چون هدف اولی صدراعظم پاکستان بازسازی اقتصادی می باشد برای بهبود وضعیت امنیتی کشور خود کوشش می کند که این موضوع همکاری با افغانستان در مبارزه علیه تروریزم را ایجاب می کند.

وزیر خارجهء افغانستان به گردهمایی انجمن آسیا در نیویارک گفت:
« من نسبت به گذشته به آیندهء روابط افغانستان و پاکستان بیشتر خوشبین استم. گذشته فراز و نشیب های داشت. من مطمین نیستم ولی اکنون بسیار امیدوار استم.»

این سخن های زلمی رسول به بسیار غور شنیده شد نه تنها به خاطر اینکه او در بارهء آینده افغانستان نظر خود را ابراز داشت بلکه بخاطر این هم که او یکی از کاندیدان احتمالی نیرومند انتخابات آیندهء ریاست جمهوری در افغانستان می باشد.

زلمی رسول که قبلاً مشاور امنیت ملی بود به این سوال که آیا کاندید انتخابات آینده خواهد بود؟ مستقیماً جواب نداد ولی گفت که پس از ششم ماه اکتوبر آینده که آخرین روز ثبت نام کاندیدان می باشد همه خواهند دانست که چه کسانی کاندیدان ریاست جمهوری می باشند.

گزارش آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس می افزاید که پاکستان در حالی ملا برادر را رها ساخت که تلاش می شود تا قبل از خروج قوای امریکا در اواخر سال آینده از افغانستان، یک توافق صلح میان حکومت این کشور و طالبان به میان آید.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از پاکستان تقاضا کرده تا به مقامات شورای صلح افغانستان اجازه دهد که با ملا برادر که هنوز هم زیر تدابیر امنیتی شدید در پاکستان به سر می برد، ملاقات کنند.
XS
SM
MD
LG