لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

روسای جمهور امریکا و ایران از پیشنهاد آغاز گفتگو ها استقبال کردند


روسای جمهور امریکا و ایران از پیشنهاد در مورد اینکه برای حل مسالهء جنجال برانگیز اتمی ایران گفتگوها آغاز شود، پشتیبانی کرده اند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در حاشیهء اجلاس سازمان ملل متحد در نیویارک با استفاده از فرصت ممکن با حسن روحانی رییس جمهور ایران ملاقات نکرد. مقامات امریکایی در این رابطه گفته اند، رییس جمهور اوباما برای ملاقات با روحانی آماده بود، اما ایران نشان داد که این مساله پیچیده است.

حسن روحانی در حاشیهء اجلاس سازمان ملل متحد با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه ملاقات کرده است. فرانسه کشوریست که از تقاضای امریکا در مورد اینکه ایران باید از فعالیت های مشکوک اتمی اش دست بکشد، کاملاً حمایت می کند.

حسن روحانی که در انتخابات ماه جون در ایران برنده شد، شخص معتدل به نظر می آید و در مورد اینکه بعد از سال ها منازعه می خواهد مسالهء جنجال برانگیز اتمی آن کشور را با غرب حل کند، نیز اشاره های داشته است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران با ابراز آماده گی در مورد آغاز فوری گفتگو ها، تلاش های ایران را در زمینهء ساختن اسلحهء اتمی، رد کرده است.

رییس جمهور ایران بر تحریم های غرب بر آن کشور و تاثیرات ناگوار ناشی از آن بر مردم عادی ایران نیز اشاره کرده است.

سازمان ملل متحد چهار دور تحریم های بر ایران وضع کرده است، که در اثر آن صادرات نفت آن کشور کاهش یافته و فعالیت های آن کشور از طریق بانک های بین المللی متاثر شده است.

حسن روحانی گفته است که برای حل اختلافات با امریکا به گفتگو با آن کشور حاضر است.
منصور فرهنگ کارشناس مسایل بین المللی در امریکا در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"آقای روحانی موفق شد که نظر جامعهء جهانی و حتی نظر مردم را در داخل امریکا، در مورد ایران تغییر دهد و یک امید ایجاد کند، اما باید این را فراموش نکرد که این دستاورد روحیهء گرم جنگ بین ایران و امریکا را سرد می سازد. اما این اقدام در ذات خود کامل نیست."

اما اسراییل این اظهارات حسن روحانی را فوراً رد کرده است. بنیامین نتانیاهو با اظهاراینکه دنیا نباید فریب تلاش های دیپلوماتیک ایران را بخورد، گفت:
"ایران تصور می کند که با تلاش ها و اظهارات نرم می تواند در مسیر دستیابی به اسلحهء اتمی حرکت کند. قبلاً کوریایی شمالی هم این کار را کرده بود. ایران می خواهد با دادن امتیازات خوب، تحریم های وضع شده بر آن کشور را رفع کند، تا بتواند به زودی اسلحهء اتمی را بسازد."

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در جریان سخنرانیش در سازمان ملل متحد با ابراز اینکه از دستیابی ایران به اسلحهء اتمی جلوگیری خواهد شد، اظهار داشت:
"امریکا ترجیح می دهد که ایران نگرانی های ما را در مورد برنامهء اتمیش را از طریق صلح آمیز حل کند، اما ما متعهدیم که ایران را نگذاریم تا اسلحهء اتمی را بسازد."

قرار است در مورد برنامهء جنجال برانگیز اتمی ایران، فردا جان کری وزیر خارجهء امریکا و جواد ظریف وزیر خارجهء ایران در اجلاس اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان اشتراک کنند.
XS
SM
MD
LG