لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

نوویکوف: افراطگرایی از افغانستان به آسیای میانه رخنه خواهد کرد


رییس مرکز مبارزه با تروریزم در کشورهای مستقل مشترک المنافغ اندری نوویکوف می گوید، با خارج شدن قوای بین المللی از افغانستان در پایان سال 2014 افراطگرایان ممکن است به کشورهای که با روسیه سرحد مشترک دارند، رخنه کنند.

نوویکوف در پایتخت قرغزستان بیشکک اظهار داشت با خروج قوای آیساف از افغانستان ممکن است تندروان به سوی آسیای میانه حرکت کنند.

نوویکوف که در اجلاس سران اداره های مبارزه با تروریزم در کشورهای مستقل مشترک المنافع صحبت می کرد اظهار داشت اگر حالات افغانستان از کنترول خارج شود و جنگ داخلی مسلحانه در این کشور آغاز گردد موج مهاجرت از شمال افغانستان به سمت کشورهای آسیای میانه هم شروع خواهد شد.

به گفته او افراطگران در قطار مهاجرین خود را به کشورهای آسیای میانه خواهند رساند و راه را برای بدست آوردن اسلحه و مهامات قاچاقی از افغانستان باز خواهند کرد.

قبل از این هم روز دوشنبه رییس جمهور روسیه ولادمیر پوتین گفته بود که جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع تلاش می کنند که مشترکاً از خطرات و تهدیدهای که از افغانستان سرچشمه می گیرد جلوگیری کنند و سرحد تاجکستان را با افغانستان تقویه نمایند.

رییس جمهور روسیه همچنان گفته بود این کشورها کمک های جدی را به تاجکستان می رسانند تا به هر قیمتی که شود، سرحدات آن محفوظ گردد.

پوتین اظهار داشت این مهم نیست که بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان، این کشور کدام مسیر را پیش می گیرد، اما کشورهای مستقل مشترک المنافع باید تلاش نمایند که جلو خطر احتمالی را بگیرند.

روسیه می گوید که مقدار زیاد مواد مخدر افغانستان هم از طریق آسیای میانه به این کشور سرازیر می شود.
XS
SM
MD
LG