لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

اویغن: مرگ و میر مادران در فاریاب کاهش یافته است


به گفته مسوولان شفاخانه ولایتی فاریاب، مرگ و میر مادران نسبت به سال های گذشته خیلی ها کاهش یافته است.

داکتر سراج الدین اویغن متخصص جراحی بخش ولادی نسایی می گوید، وفیات در بخش ولادی نسایی این شفاخانه، نسبت به سال گذشته به صفر عشاریه دو درصد کاهش یافته است:

« نسبت به سال گذشته وفیات ما کم بوده. سال گذشته وفیات ما صفر عشاریه 3 بود و امسال در حدود صفر عشاره 2 درصد کاهش یافته است. یعنی ما وفیات را توانستیم به صفر نگهداریم. »

شفاخانه ولایتی میمنه از جمله مراکز صحی عمده در سطح فاریاب بوده که به گفته مسوولان صحی در این شفاخانه روزانه صدها مریض در سرویس مختلف آن مراجعه نموده و تحت مداوا قرار می گیرند.

دو تن از مریضان که ولادت آنها بدون کدام مشکلی صورت گرفته است می گویند، دوکتوران وظایف خود را به وجه احسن انجام داده و در ارایه خدمات صحی برای آنها کوتاهی نکرده اند:

« نام من حمیرا است و شکر داکتران بسیار خوب است هرگونه همکاری را با مریضان می کنند و مشکلات ما را حل می کنند. راضی هستم. »
«داکتران بسیار کمک کردند بسیار خدمت کردند من دیروز آمده بودم خیلی خدمت کردند، من از شان راضی هستم. »



دکتور علی حلیم رییس ریاست صحت عامه فاریاب گفت، به دلیل وسیع بودن ساحه جغرافیای برخی مشکلات نیز وجود دارد:
« فقط مشکل اساسی که ما در فاریاب داریم اینست که چون ولایت فاریاب کلان است و پر نفوس است و مردم در هرجای و در دور دست ها مسکن گزین هستند و راه های ارتباطی ما کمی ضعیف است. مثلاً ما یک کلینیک را برای ده هزار نفر ساخته ایم ولی ده هزار نفر در دره های مختلف زنده گی می کنند و راه مواصلاتی بین قریه ها بسیار مشکلات دارد. »

به گفته مسوولان صحی فاریاب آگاهی مردم در رابطه به اهمیت مسایل ولادی و نسایی، ایجاد زمینه های صحی در محلات و مراکز ولسوالی ها، استخدام و تربیه قابله های مسلکی، توسعه و انکشاف راه های مواصلاتی تهیه دارو و درمان در محلات باعث آن شده است تا مرگ و میر مادران در این ولایت کاهش یابد.


رحمت الله رها
XS
SM
MD
LG