لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

مردم آقچه از کمبود آب زراعتی و آشامیدنی شکایت دارند


شماری از باشندگان ولسوالی آقچه از نبود آب زراعتی و آشامیدنی در این ولسوالی سخت نگران هستند، آنان می‌گویند: عمده‌ترین مشکلات زارعین این ولسوالی نبود آب زراعتی و آشامیدنی است.

این باشندگان ابراز می‌دارند که از یک طرف بیکاری و فقر و از طرف دیگر نبود آب زراعتی مردم این ولسوالی را با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه ساخته‌است.

عبدالقدوس معلم یکتن از بزرگان آقچه به رادیو آزادی گفت هزاران نفر از باشندگان آقچه که بیشتر شان را جوانان تشکیل می‌دهند به دلیل عدم کار و نبود آب زراعتی، خانه و کاشانهء شان را به مقصد کشورهای خارجی به ویژه ایران و پاکستان ترک می کنند.

معلم قدوس که بار ها این مشکل مردم آقچه را بگوش مسوولان حکومتی رسانده است با انتقاد از دولت گفت:
« آب ما را زور مندان با استفاده از واتر پمپ دور می دهند آیا مردم آقچه به آب ضرورت ندارند. وقتیکه خدای نا خواسته کدام جنازه شد ساعت ها منتظر آب می مانیم هنوزهم سال ها است که دولت ما و وکیل صاحبان ما وعده انتقال آب را از دریای آمو می دهند. و ما هنوز هم منتظر وعده ها هستیم که کی به آقچه آب می آید؟ »

معلم قدوس به نماینده گی از مردم آقچه هشدار می‌دهد در صورتی که دولت برای فراهم سازی آب زراعتی در این ولسوالی توجهی جدی نکند، مردم زراعت پیشه این ولسوالی دچار مشکلات ها و چالش های زیادی می‌گردند و زراعت در این ولسوالی دوصد هزار نفری سقوط خواهد کرد.

در این حال بایمراد قویینلی والی جدیدالتقرر جوزجان که بخاطر حل مشکلات باشنده گان ولسوالی آقچه به آن شهر سفر کرده بود در جمع از مردم آقچه بار دیگر مانند والیان سابق از انتقال آب دریای آمو به مردم آقچه مژده داد.

والی جوزجان گفت وی در خصوص حل مشکل آب مردم آقچه تا حد توان تلاش خواهد کرد:
« هرنوع همکاری که از دست ما بیاید ما در خدمت هستیم. مشکلاتی را که قدوس خان به آن اشاره نمودند بزودی حل خواهد شد. بخاطر حل این مشکل پروژهء رویدست است که مبلغ یک ملیون دالر امریکایی که برای حل مشکل آب پنج ولسوالی کمک میشود جریان دارد. »

مردم آقچه تاکید کردند که اگر دولت برای انتقال آب زراعتی از دریای آمو به پنج ولسوالی کارهای را انجام دهد مشکلات آب زراعتی آقچه رفع می‌گردد.

باشندگان آقچه همچنان می گویند در صورتی که بندهای آبی دریای آمو برای انتقال آب زراعتی به جوزجان ساخته شود از یک سو مشکلات نبود آب زراعتی از میان برداشته می شود و از سوی دیگر برای مردم زمینه کار مساعد خواهد شد.

از کمبود آب زراعتی نه تنها این بار در ولسوالی آقچه شکایت ها بلند می شود بلکه از ده سال به اینسو باشنده گان شهر شبرغان نیز در تماس های مکرر با مقامات دولتی حتی با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان هم در میان گذاشته اند، اما به این مشکل مردم جوزجان تا هنوز هم رسیده گی صورت نگرفته است.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG