لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

صدها زندانی در محبس پلچرخی به امراض خطرناک مبتلا اند


مسوولان انجمن خصوصی مدنی وحقوقی برای عدالت میگویند که صدها زندانی در محبس پلچرخی کابل به امراض ساری وخطرناک مبتلا اند.

شمس الدین شمس رییس این انجمن در صحبت با رادیو آزادی گفت که تنها حدود شصت زندانی از بیماری سفلیس که یک مرض ساری و خطرناک است، رنج می برند.

آقای شمس میگوید که اگر درجهت تداوی این زنداینا اقدام عاجل صورت نگیرد، یک تعداد زندانیان دیگر نیز به این بیماری مبتلا خواهند شد.

وی در مورد تمام امراض ساری که زنداینان محبس پلچرخی با آن مبتلا اند. چنین معلومات داد:
« مریضان ایچ،بی،ای دوصد وسه نفراست مریض (ایچ،سی،وی ) یکصدوهشتاد وسه نفرپنجاه وشش نفربه مرض سفلیس مبتلا اند که برای یک کشور بی نظیراست توبرکلوز 14نفرومریضان قلبی وشکر 216نفراند. »

انجمن خصوصی مدنی وحقوقی برای عدالت به تازگی در ارتباط به وضعیت زندانیان پلچرخی یک بررسی را نیز را اندازی کرده بود.

مسوولان این نهاد می گویند که نتایج این بررسی را در چهارچوب یک گزارش به همکاری مسوولان زندان تهیه کرده اند.

انجمن خصوصی مدنی و حقوقی به هنگام تهیه گزارش از وضعیت زندان پلچرخی یک تعداد خبرنگاران را با خود نیز به این محل برده بود.

تعداد از زنداینان در صحبت با رادیو آزادی در داخل محبس پلچرخی تایید کرده اند که یک تعداد شان به امراض گوناگونه مبتلا اند.

آنان گفته اند که به دلیل نبود ادویه کافی و دیگر خدمات صحی مریضی شان پیشرفته شده است.

علیا یکی ازباشنده گان ولایت هرات، در محبس پلچرخی:
« سه سال وهفت ماه میشود که مریض هستم، هم نفس تنگی دارم وهم قلبم درد میکند هیچ رسیده گی وتداوی نمیشود وضع من خیلی خراب است به کجا خود را تداوی کنیم نفس تنگی ام به اوج اش رسیده روز دویا سه بارخود را پیچکاری میکنم. »

در گذشتهء مسوولان محابس تایید کرده اند، که با کمبود ادویه و خدمات صحی مواجه اند و به همین دلیل نمی توانند به مشکل صحی یک تعداد زندانیان رسیدگی نمایند.

در این حال وزارت صحت عامه می گوید که یک تعداد داکتران مربوط به این وزارت برای تداویی زنداینان درمحبس پلچرخی موظف شده اند.

کنشکا ترکستانی سخنگوی این وزارت:
« به اساس توافق با وزارت امورداخله روزانه پنج داکترما به محبس میروند وخدمات صحی را به محبوسین ارایه میکنند دربخش های که ایجاب میکند تا تداوی به گونه جدی صورت گیرد آنها این کاررا انجام میدهند. »

به اساس معلومات وزارت داخله، در حال حاضر بیش از 6500 تن در محبس پلچرخی زندانی اند.

این زندانیان به خاطر بی توجهی مسوولان حکومت به وضعیت صحی و مواد غذایی شان، چندین بار دست به اعتصاب غذایی و اعتراضات زده اند.

برخی از متخصصین امور صحی می گویند که برای جلوگیری از گسترش امراض ساری این زندانیان باید اقدام لازم صورت گیرد، در غیر آن بیشتر زندانیان که در این زندان به سر می برند با مشکل صحی مواجه خواهند شد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG