لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

مخالفت ها بین احزاب و ایتلاف های سیاسی در مورد انتخاب کاندید واحد


چانه زنی ها بخاطر انتخاب کاندید واحد و معاونین اش از سوی احزاب و ایتلاف های سیاسی روند ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری را به کندی مواجه ساخته است.

ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی از ده روز بدینسو آغاز گردیده اما تا کنون فقط بسم الله شیر به گونه رسمی خود را کاندید انتخابات ریاست جمهوری نموده است.

در همین حال محمود کرزی برادر رییس جمهور کرزی به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، مذاکره در مورد معرفی معاونین برادر اش قیوم کرزی جریان دارد.

گفته می شود که قیوم کرزی، زلمی خلیلزداد، علی احمد جلالی، حنیف اتمر و اشرف غنی احمدزی بخاطر انتخابات آینده تلاش دارند که یک ایتلاف بسازند اما به گفته محمود کرزی، آنها تا کنون به نتیجهء نرسیده اند:

« همین جریان قیوم کرزی به حیث کاندید خود معرفی کرده حالا قیوم کرزی به دنبال معاونین خود است بعد از مذاکره به زود ترین فرصت اعلان خواهد شد.»

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، تا کنون 72 تن کاندید احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده بسته های معلوماتی را بدست آورده اند اما تنها یک تن آنها رسماً ثبت نام کرده است.

ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی از تاریخ 25 سنبله آغاز گردیده و تا 14 میزان ادامه خواهد داشت.

در این اواخر به منظور معرفی کاندید واحد و معاونین آن چندین ایتلاف ایجاد گردیده اما به اساس گزارش ها بخاطر همین موضوع، جنجال های زیادی میان این ایتلاف ها نیز به میان آمده است.

مقامات ایتلاف ملی می گویند، شمار زیادی از اعضای اتحاد انتخاباتی حمایت شان را از داکتر عبدالله عبدالله نشان داده اند.

بعضی از اعضای ایتلاف ملی می گویند، ممکن است که حاجی محمد محقق و عبدالهادی ارغندیوال رییس حزب اسلامی به حیث معاونین وی معرفی شوند.

در این حال جنرال عبدالرشید دوستم رهبر جنبش ملی و عضو اتحاد انتخاباتی در یک مصاحبه با تلویزیون آیینه گفته است که کاندید این اتحاد باید معاون اول خود را از اعضای جنبش ملی معرفی کند:

« صحبت ما و فیصله ما همین است، این بار کرسی معاونیت اول ریاست جمهوری به ما داده شود.»

در همین حال شماری از آگاهان امور سیاسی می گویند، احزاب سیاسی و ایتلاف ها بخاطر بدست آوردن امتیازات شخصی شان چنین مخالفت ها را ایجاد می نمایند.

زبیر شفیقی یک تن از این کارشناسان در این مورد می گوید:

« بخاطر بدست آوردن امتیاز بیشتر چانه زنی ها ادامه دارد، دوم اختلافات میان ایتلاف ها و اتحاد ها وجود دارد، اتحاد انتخاباتی را اعلان کردند اما افراد را مشخص نساختند حالا بخاطر مشخص ساختن افراد و معاونین آنها اختلاف پیدا کرده اند.»

اختلافات بر سر انتخاب کاندید واحد و معاونین آن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در حالی به میان آمده است که شش ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است.

در این اواخر آوازه های از کاندیداتوری زلمی رسول، عبدالرب رسول سیاف و اشرف غنی احمد زی نیز پخش گردیده است.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG