لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

چین از روابط افغانستان با کشور های منطقه و جهان حمایت می کند


مقامات ریاست جمهور افغانستان می گویند که رییس جمهور چین در ملاقات با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از روابط ستراتیژیک افغانستان با کشور های منطقه و جهان به خصوص امریکا حمایت کرده است.

سخنگوی ریاست جمهور افغانستان می گوید، چین به خاطر تامین امنیت در افغانستان مطابق منافع ملی و شرایط این کشور از روابط ستراتیژیک افغانستان با کشور های منطقه و جهان به خصوص ایالات متحدهء امریکا، حمایت کرده است.

ایمل فیضی گفت: شی جین پینگ رییس جمهور چین این مطلب را شام دیروز در ملاقات با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بیان کرد. وی افزود:

« برای تامین ثبات و امنیت در افغانستان، از روابط افغانستان از همکاری های افغانستان با کشور های منطقه و با کشور های جهان به خصوص ایالات متحدهء امریکا که هدف شان موافقتنامه امنیتی و دفاعی است میان ایالات متحده امریکا و افغانستان، گفت که از این قبیل همکاری ها و داشتن روابط، دولت چین به تمام معنی از تلاش های افغانستان حمایت می کند.»

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان که با رادیو آزادی صحبت می کرد، افزود، روسای جمهور چین و افغانستان روی گسترش همکاری های دو کشور و تمام ابعاد روابط با هم صحبت کردند.

سخنگوی رییس جمهور کرزی همچنان گفت، در حضور روسای جمهور هر دو کشور سه تفاهمنامه نیز به امضاء رسید:

« اولین تفاهمنامه در ارتباط به همکاری های اقتصادی و تخنیکی است که بین دو کشور به امضا رسیده و به اساس همین تفاهمنامه دولت چین دوصد ملیون ین چینایی را به افغانستان کمک مالی می کند که این پول بالای پروژه های که مشترکاً از سوی هر دو کشور تعیین خواهد شد، به اساس اولویت های حکومت جمهوری اسلامی افغانستان به مصرف خواهد رسید. تفاهمنامهء دوم موضوع استرداد زندانیان هر دو کشور است که این هم میان دو کشور به امضا رسیده است و تفاهمنامهء سوم در قسمت همکاری ها و روابط فرهنگی میان دو کشور است که این تفاهمنامه برای داشتن همکاری ها و گسترش همکاری ها میان پوهنتون کابل و یکی از پوهنتون های چین می باشد که به امضا رسید.»

در اعلامیه ریاست جمهور افغانستان در باره این ملاقات ها آمده است که چین به رییس جمهور افغانستان اطمینان داد که از پروسه صلح به رهبری افغان ها حمایت کرده و این کشور آماده است تا در این پروسه نقش بازی کند.
XS
SM
MD
LG