لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

نخستین فابریکهء پشم شویی و قالین بافی در کابل آغاز به کار کرد


مسوولان فابریکهء پشم شویی و قالین بافی که تازه به فعالیت آغاز کرده، می گویند که با آغاز کار این فابریکه برای حدود صد تن زمینه کار مساعد می شود.

این فابریکه که به سرمایه گذاری ابتدایی یک و نیم میلیون دالر ایجاد شده است به روز شنبه رسما افتتاح شد.

انجینر محمد داوود اورکزی یک مسوول فابریکه پشم شویی و قالین بافی به خبرنگاران گفت که این فابریکه روزانه ظرفیت پروسس حدود چهار هزار کیلو گرام پشم را دارد:

« فعلاً در فابریکه ما بیش از یک میلیون دالر سرمایه گذاری کردیم کوشش ما همین است که این را اضافه تر بسازیم.
برای فعلاً بر یک شیفت کاری که هشت ساعت می شود ما چهار کیلوگرام پشم را به شکل استندرد آن پروسس می توانیم و در آینده می توان این ظرفیت ها را بالا برد.»


آقا اورکزی افزود که این فابریکه در کنار کابل در ولایات بلخ، سرپل، جوزجان، قندز، فاریاب، بدخشان و بغلان نیز نمایندگی دارد.

در این حال مسوولان اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیس می گویند که این فابریکه نشانهء خوب از افزایش سرمایه گذاری ها در کشور است.

وفی الله افتخار رییس این اداره هنگام افتتاح فابریکه پشم شویی و قالین بافی ابراز امیدواری کرد که در این بخش سرمایه گذاری های بیشتر صورت گیرد:

« در زمانیکه ما در آستانه سال 2014 قرار داریم و با وجود تبلیغات منفی که از هر طرف جریان دارد، آنان جرئت کردند که به یک پیمانه بزرگ یعنی حدود یک و نیم میلیون دالر سرمایه گذاری کند.
انشاءالله این آخرین سرمایه گذاری نخواهد بود و در آینده هم این روند به شکل درست آن پیش خواهد رفت.»


این فابریکه پشم شویی در حالی آغاز به کار کرده است که پیش از این انتقادات زیاد بخاطر نبود محل مناسب برای شست و شوی پشم و قالین در کشور وجود داشت.

شماری از قالین بافان می گویند که آنان مجبور اند بخاطر شست و شوی پشم به کشور های همسایه بروند که از این بابت با مشکل زیاد مواجه اند.

به اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در حال حاضر یک بخش اعظم پشم و قالین کشور به دلیل نبود وسایل پروسس به پاکستان صادر و سپس با مارک آن کشور به اروپا و امریکا صادر می گردد.

مسوولان این اتاق می گویند که اگر در بخش پروسس قالین و پشم در کشور سرمایه گذاری بیشتر گردد در آینده تمام تولیدات کشور به مارک خود افغانستان به خارج صادر خواهد شد.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG