لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

کارتر: عدم امضاء توافقنامهء امنیتی یک تراژیدی خواهد بود


در حالیکه خروج نیرو های امریکایی از افغانستان نزدیک شده است، یک مقام ارشد پنتاگون هشدار داده است که اگر توافقنامه امنیتی هر چه زودتر میان ایالات متحده و افغانستان امضاء نگردد یک تراژیدی خواهد بود.

یک مقام ارشد پینتاگون می گوید، اگر افغانستان و ایالات متحده امریکا در رابطه به باقی ماندن نیرو های امریکایی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان به توافق نرسند، این یک تراژیدی خواهد بود.

آژانس فرانس پرس به نقل از اش کارتر معاون وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نوشته است که وی طی سفری که در اوایل این ماه به کابل داشت به مقام های افغان گفته است که بارک اوباما هر چه زودتر خواهان امضای توافقنامه امنیتی است تا بتواند فرماندهان امریکایی را اطمینان بخشد.

اش کارتر گفته است:
« ما به امضاء این توافقنامه نیاز داریم تا متحدان و همکاران ما هر چه زودتر قادر به برنامه ریزی گردند.»

کارتر افزوده است، اگر این توافقنامه صورت نگیرد، یک تراژیدی خواهد بود چرا که اکثراً افغان ها طرفدار باقی ماندن قوای ایتلاف جهت تقویت نیرو های افغان در کشور شان اند تا آنها بتوانند زندگی بهتر داشته باشند.

فرانس پرس نوشته است که نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان و خروج نیرو های خارجی از این کشور باعث شده تا امریکا در امضای توافقنامه امنیتی عجله نماید.

کارتر گفته است، ایالات متحده امریکا ماه اکتوبر سال روان میلادی را برای امضای این توافقنانه در نظر دارد تا بر اساس آن فرماندهان امریکایی بتوانند جدول زمانی خروج نیرو ها و تجهیزات شان را طرح کنند.

ایالات متحده امریکا قصد دارد تا ختم سال 2014 میلادی یک بخش بزرگ 75000 سرباز اش را از افغانستان بیرون و بر اساس برنامه های ابتدایی یک نیروی در حدود ده هزار نفری را در این کشور حفظ کند.

ولی حضور نیرو های امریکایی در افغانستان پس از 2014 میلادی نیاز به یک موافقتنامه دارد تا ایالات متحده امریکا بتواند بر اساس آن به برخی از پایگاه های نظامی در آن کشور دسترسی داشته باشد.

کارتر گفته است:
« مذاکرات روی موافقنامه امنیتی پیشرفت نموده و اختلافات باقی مانده حل ناشدنی نیستند.»

اگر چه کارتر در مورد معلومات بیشتر نداده است، ولی ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تعریف از تجاوز را یکی از مسایل که بالای آن اختلاف وجود دارد خوانده، می گوید:

« در رابطه به تجاوز باید بدانیم که منظور از تجاوز برای امریکا و افغانستان چی است؟ باید در این مورد به یک توافق برسیم. این یک موضوع مهم به افغانستان است و موضوع دوم که بالای آن اختلاف وجود دارد در رابطه به چگونگی حضور نیرو های امریکایی پس از سال 2014 است که آیا آنها اجازه تلاشی خانه ها و یا عملیات های نظامی را در افغانستان خواهند داشت؟»

بر اساس گفته های کارتر، حامد کرزی به واشنگتن گفته است که وی برای کسب حمایت گسترده مردم افغانستان در مورد توافقنامه امنیتی لویه جرگه را باید برگزار کند که برای آن نیاز به وقت دارد.

معاون وزیر دفاع امریکا افزوده است، توافقنامه امنیتی می تواند یک پیام سمبولیک مهم را برای مطمین ساختن افغان ها و کشور های دیگر در منطقه داشته باشد و در عین حال به طالبان شورشی این را واضح می سازد که یگانه راه، دنبال کردن گفتگو های صلح است.
XS
SM
MD
LG